Een brug tussen opleiding en werkvloer Stagiaires goed begeleiden in tijden van krimp. Met dat doel startten roc’s en kinderopvangorganisaties in de regio Rotterdam Rijnmond in januari 2015 een intensieve samenwerking. ‘We kunnen als opleiding beter aansluiten op de behoeften van het werkveld.’ ‘Als de kinderopvang niet optrekt met het beroepsonderwijs, ontstaat er een kloof tussen de kennis van net afgestudeerde pedagogisch medewerkers en de werkvloer.’ Aan het woord is Els Maasdam, algemeen directeur van kinderopvangorganisatie KindeRdam. De organisatie is één van de partijen binnen het regionale samenwerkingsverband tussen beroepsonderwijs en kinderopvang in Rotterdam Rijnmond. ‘Opleidingsinstituten moeten hun aanbod beter afstemmen op onze praktijk. Maar de bal ligt niet alleen bij hen. Ook binnen kinderopvangorganisaties is ruimte voor verbetering. Er is bijvoorbeeld steeds minder menskracht om stagiaires te begeleiden. We hebben onze handen al vol aan interne bijscholing en het meegaan met de veranderingen in de branche. Daardoor komt het opleidingsklimaat onder druk te staan.’ PM’ers in spe adopteren Het project ‘Leren en opleiden gericht op de toekomst’ moet uitkomst bieden. Hierbij adopteert een aantal kinderopvangorganisaties gezamenlijk een klas van vijfentwintig pedagogisch medewerkers in spe, afkomstig van de roc’s 22 Kinderopvang Albeda en Zadkine. Ze blijven de hele opleidingsperiode bij de studenten betrokken, zowel op school als op de werkvloer. De kinderopvangorganisaties leveren gezamenlijk één praktijk opleider. Die vormt samen met een roc-docent een mentorteam voor de gehele klas. Naomi van der Haar, teamleider Pedagogisch werk en onderwijsassistent bij roc Zadkine, vertelt: ‘Het mentorteam signaleert onder meer welke vaardigheden of kennis onvoldoende ontwikkeld zijn, en waar het werkveld behoefte aan heeft. Ook neemt het wekelijks met de leerlingen door wat van hen verwacht wordt. Ze reflecteren op praktijksituaties en bespreken de lesstof die leerlingen oefenen tijdens hun stage bij één van de organisaties.’ Aansluiten op de samenleving Een regiegroep, bestaande uit vertegenwoordigers van alle betrokken partijen, monitort het mentorteam. Els Maasdam: ‘De regiegroep houdt de trends en ontwikkelingen binnen de samenleving nauwgezet in de gaten. En legt vervolgens de verbinding met het onderwijs en de kinderopvang. Welke veranderingen zien we? Hoe kunnen we daarop inspe Pagina 21

Pagina 23

Interactieve online whitepaper, deze artikel of gids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van digi archief.

Ruim Baan Kinderopvang mei 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication