De verandering ‘De toekomst vraagt een actieve houding van werkgevers én werknemers’ Van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’ ‘Mensen staan voor de uitdaging om opnieuw te definiëren Trend: wat ze zèlf kunnen doen om krachtiger te blijven, en wat ze uitbesteden aan professionals’, zegt Aukje Nauta. ‘En professionals moeten verder kijken dan: o jee, houden we wel werk? Zeker in de branches Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening, Jeugdzorg en Kinderopvang kunnen professionals de kracht hebben zichzelf overbodig te maken. Ze zijn er voor de ontwikkeling van de cliënt: jong of oud. Maar ze zijn er niet om de cliënt afhankelijk te maken, maar juist onafhankelijk. Stel, het lukt een medewerker om het netwerk van een cliënt zo te mobiliseren dat hij zichzelf goed kan redden. Dan heeft de medewerker zodanige skills laten zien dat hij die elders ook kan inzetten. Daar haalt hij zelf waarschijnlijk ook veel meer voldoening uit. Organisaties zouden voortdurend met hun medewerkers in gesprek moeten zijn en hen alle ruimte moeten geven om mee te denken hoe we de cliënt zo sterk mogelijk kunnen maken. Maar ook hoe ze zichzelf zo kunnen ontwikkelen dat ze altijd weer ander werk kunnen vinden. Dan gaat het niet alleen om competentieontwikkeling in hun eigen vakgebied, maar ook daarbuiten. Het is aan de organisatie om dat te faciliteren en zelfs te stimuleren.’ Op Twitter zag ik onlangs deze vraag voorbij komen: ‘Wat als je in medewerkers investeert en ze gaan daarna weg?’ Het antwoord – een wedervraag – was treffend: ‘Wat als je het niet doet, en ze blijven allemaal?’ Investeringen in mensen krijg je tiendubbel terug. Door in je medewerkers te investeren, investeer je in de organisatie. Als leidinggevende kun je dat op je medewerkers toepassen. En het bestuur op jou als leidinggevende.’ Experimenteer met nieuwe werkvormen ‘Kracht en macht aan de cliënt, dat is het nieuwe adagium. Investeer in medewerkers ‘Organisaties moeten gaan inzien dat ze mensen het meest aan zich binden door ze los te laten. Ze willen sterke, zelfstandige, actieve medewerkers. Dat vereist investeringen. Sommige zien daar tegenop, omdat ze vrezen dat mensen de organisatie verlaten nadat er flink in hen is geïnvesteerd. Er is een mindswitch nodig, en de nodige moed. Maar het loont. Boodschap: We streven naar meer gelijkheid tussen cliënt en professional. Dan heeft die professional ook meer ruimte nodig om het werk naar eigen inzicht uit te voeren. Dat strookt niet altijd met de manier waarop de branche nu is ingericht. Het werk is op sommige onderdelen behoorlijk geprotocolleerd. Alsof we de professional niet helemaal vertrouwen. Terwijl uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die zich vrij voelen van regel en opgelegde normen en waarden vaak uit zichzelf prosociaal gedrag vertonen: spontaan hulpgedrag. De onderzoeksresultaten suggereren dat we met regels en protocollen misschien wel meer van dat prosociale gedrag kapot maken dan ons lief is. We moeten toe naar een systeem waarin we in een vroeg stadium al selecteren op vaardigheden, en tussendoor meer doen aan bijvoorbeeld peer reviews. Voortdurend leren van elkaar, en bij voorkeur ook van cliënten. Dat is ook een vorm van kwaliteitsbewaking. Dan kun je protocollen loslaten. We denken dat we kwaliteit in de hand hebben met protocollen, maar dat is niet waar.’ Trend: >> Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 5 Pagina 4

Pagina 6

Heeft u een folder, page flip flash of e-catalogi? Gebruik Online Touch: maandblad van papier naar digitaal converteren.

FCB Magazine Welzijn januari 2015 Lees publicatie 10438Home


You need flash player to view this online publication