‘Onze bemiddelaars krijgen te maken met primaire reacties’ De gastouderopvang in Nederland is de afgelopen jaren flink gegroeid. Terwijl reguliere kinderdagverblijven de laatste jaren vooral te maken kregen met krimp, groeide de vraag naar gastouders. ‘Gastouderopvang is voor ouders vaak een goedkoop alternatief’, verklaart Gea Vliek de groei. Met ruim 180 gastouderadressen biedt Ziezo opvang aan zo’n 600 kinderen in de regio Rotterdam/Dordrecht. ‘Sommige ouders vinden daarnaast dat er te veel onrust heerst binnen kinderdagverblijven. Locaties die dichtgaan, pedagogisch medewerkers die vertrekken. Deze ouders kiezen bewust voor het kleinschalige en langdurige karakter van gastouderopvang.’ GRONDIG SCREENEN Het beeld van gastouders als veredelde oppas is allang achterhaald, zegt Gea Vliek. ‘Gastouderopvang is de laatste jaren veel professioneler geworden. Vroeger konden gastouders een week na de intake al beginnen. Nu duurt dat traject twee à drie maanden, mede door de verplichte inschrijving in het beroepsregister. We screenen gastouders bovendien grondig. Niet alleen aan de hand van concrete eisen en diploma’s – onze bemiddelaars gebruiken ook hun eigen inzicht en ervaring. Om in te schatten of iemand betrouwbaar is, bereid is om trainingen te volgen, goed kan communiceren en met afstand naar zichzelf kan kijken.’ EIGEN INZICHT GEBRUIKEN Gea Vliek vindt het positief dat gastouderopvang aan vergelijkbare kwaliteitseisen moet voldoen als kinderdagverblijven. ‘De overheid richtte eerst haar pijlen op de buitenschoolse opvang, daarna volgden de kinderdagverblijven, nu zijn wij aan de beurt.’ Binnen Ziezo is de professionaliseringsslag echter al geruime tijd eerder ingezet. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de zes gastouderbemiddelaars. ‘Zij vormen het eerste aanspreekpunt voor gastouders en bieden pedagogische ondersteuning.’ Om daarin te ondersteunen, organiseert Ziezo regelmatig trainingen voor de bemiddelingsmedewerkers. Over pedagogische onderwerpen, maar bijvoorbeeld ook over communicatietechnieken. Gea Vliek: ‘In tegenstelling tot medewerkers in een kinderdagverblijf moeten onze bemiddelaars kritiek van ouders en gastouders zelf opvangen. Er is immers geen locatiemanager die ze kunnen inroepen. Ze krijgen te maken met primaire reacties van mensen. Goede gespreksvaardigheden zijn dan essentieel. Daarom besteden we daar in onze organisatie veel aandacht aan.’ Alle trainingen organiseert Ziezo bewust in teamverband, zodat medewerkers elkaar regel matig ontmoeten. ‘Onze bemiddelaars werken zelfstandig en zijn de hele dag alleen op pad. Dat vinden ze ook prettig. Maar het is ook goed om ervaringen te delen met collega’s. En om feeling te houden met onze organisatie. We merken dat ze daar behoefte aan hebben.’ BLINDE VLEKKEN VOORKOMEN Bemiddelaars bouwen vaak voor langere tijd een band op met gastouders en ouders. Dat heeft volgens Gea Vliek zowel voor- als nadelen. ‘Bemiddelaars, gastouders en ouders trekken lange tijd samen op, er is geen natuurlijk verloop. Dat zorgt voor een sterke band en een vertrouwensrelatie. Maar als je zo dicht op het vuur zit, kunnen je ook zaken ontgaan. Het wordt lastiger om situaties objectief te boordelen. Bijvoorbeeld als het welzijn van het kind in gevaar is.’ BEMIDDELAARS COACHEN ‘Soms is het prettig als er iemand meekijkt en meedenkt die wat meer afstand tot de gastouders en ouders heeft’, aldus Gea Vliek. ‘Ook bij minder ernstige kwesties kan een extra blik waardevol zijn.’ Om die reden heeft Ziezo in het bemiddelaarsteam twee zorgcoördinatoren aangesteld. Zij zijn speciaal getraind om de bemiddelaars te coachen. Medewerkers kunnen altijd bij hen aankloppen voor advies of feedback. ‘De zorgcoördinatoren helpen hen bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een gesprek met gastouders en ouders. Of ze schuiven zelf aan bij dat gesprek. Ze vormen een klankbord voor de bemiddelaars en zijn daarmee een essentiële back-up. Meldingen bij Veilig Thuis, het meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling, lopen ook uitsluitend via deze zorgcoördinatoren. Zij zijn een belangrijke schakel in het waarborgen van kwaliteit in onze gastouderopvang.’ Pagina 8

Pagina 10

Interactieve digi whitepaper, deze mailing of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van online sportbladen.

Ruim Baan FCB Kinderopvang september 2015 Lees publicatie 10443Home


You need flash player to view this online publication