Baanbrekend Wie: Jeroen Hilbrink, eigenaar/directeur BSO NatuurFontein Wat: maakte van zijn bedrijf een platte organisatie waar alle werknemers gelijkwaardig zijn ‘Iedereen mag op hetzelfde niveau mee praten en meebeslissen’ ‘NatuurFontein begon viereneenhalf jaar geleden als idee van mijn vrouw Monique. Zij wilde kinderen meer in de natuur laten zijn, ook al wonen ze in de stad. Na een jaar groeiden we van drie naar dertien medewerkers. We waren een intieme sfeer gewend, met korte lijnen. Dat familiaire gevoel wilden we vasthouden. Mijn vrouw en ik zagen toentertijd een documentaire over de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler. Hij heeft een open geest en managementstijl, die goed passen bij de manier waarop wij ons bedrijf wilden inrichten. Samen met alle medewerkers en een aantal externe trainers zijn we praktische invulling gaan geven aan deze visie.’ BRAZILIAANS ‘Het komt erop neer dat we allemaal in de eerste plaats pedagogisch medewerker zijn. Daarnaast heeft iedereen een aantal taken die passen bij zijn of haar kwaliteiten en interesses. De een doet de administratie, de ander richt zich op HR. Iedereen draait naast de uren op de groep ook een aantal projecturen om die aanvullende taken uit te voeren. Binnen die projecturen is ook ruimte om eigen ideeën te ontwikkelen. Wil je met de kinderen paddenstoelen zoeken in het bos? Als jij denkt dat het hun ontwikkeling ten goede komt: ga je gang.’ IDEEËN ‘Vrijheid en vertrouwen, daar draait het om bij NatuurFontein. We willen zo min mogelijk scheiding tussen het kantoor en de werkvloer en werken het liefst bottom-up. Elk onderdeel van het bedrijf is even waardevol en iedereen mag op hetzelfde niveau meepraten en mee beslissen. Onze begroting is openbaar, iedereen binnen het bedrijf weet wat er te besteden is. We zijn eigenlijk allemaal mini-ondernemers onder de paraplu van NatuurFontein. Wil je meer uren maken? Dan kun je zelf een actie opzetten om meer kinderen te werven, en zodoende ons budget vergroten.’ MINI­ONDERNEMERS ‘Dankzij deze organisatievorm zijn onze medewerkers zonder uitzondering ontzettend betrokken en enthousiast. Dat resulteert in betere kwaliteit voor kinderen en ouders, want iedereen werkt hier met plezier. Daarnaast is het bedrijf financieel gezond. Verzuim hebben we niet, afgezien van medewerkers die ongewild door een slechte rug uit de running zijn. Maar ook dat kunnen we goed opvangen door de transparante manier waarop het bedrijf is ingericht: iedereen kan elkaars taken overnemen.’ GEZOND Kinderopvang 9 Pagina 8

Pagina 10

Interactieve digi magazine, deze tijdschrift of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van digitale onderwijs catalogi.

FCB Magazine Ruim Baan Kinderopvang december 2015 Lees publicatie 10600Home


You need flash player to view this online publication