Baanbrekend Wie: Charita Sadhoe, senior personeelsadviseur bij BliK in Schiedam Wat: was betrokken bij de oprichting van BliK, waarin zes welzijnsorganisaties zijn opgegaan ‘We hebben elkaar nodig om te overleven’ OVERLEVEN ‘Deze tijd van transitie vraagt om flexibiliteit. Van sociaal werkers en van welzijnsorganisaties. Beide moeten meebewegen met de veranderingen in de branche en snel inspelen op de behoeften vanuit de maatschappij. Om een sterke partij te zijn voor de gemeente, zoeken steeds meer organisaties elkaar op. Ze hebben elkaar nodig om te overleven. Dat gebeurde ook in Schiedam, waar een aantal kleinere welzijnsorganisaties aanhaakten bij grotere partijen, waaronder SWS Welzijn, waar ik op dat moment werkte. Deze organisaties bundelden hun stafdiensten om kosten te besparen. Nu is het tijd voor de volgende stap. We treden voortaan ook naar buiten onder één en dezelfde naam: BliK.’ KRACHT ‘Met één naam zijn we goed herkenbaar voor de gemeente en voor onze cliënten. Letterlijk betekent BliK: Burgers lokaal in hun eigen Kracht. Deze naam hebben we gekozen na een prijsvraag onder alle mede werkers: iedereen mocht meedenken over een nieuwe naam en een suggestie insturen. Daardoor voelden medewerkers zich ook meteen verbonden met de naam. De directie stelde een top drie samen en BliK kreeg vervolgens de meeste stemmen. BliK sluit helemaal aan bij datgene waar wij als organisatie voor staan. Het omvat de kern van ons werk. En de naam herinnert ons voortdurend aan ons gezamenlijke doel: burgers in hun kracht zetten.’ IDENTITEIT ‘De zes organisaties die nu onder BliK vallen, blijven onafhan kelijke stichtingen. Lokaal behouden ze hun eigen identiteit en eigen naam, zodat ze herkenbaar blijven voor de gemeente en de bewoners. Wel hebben we één beleidsplan waar iedereen zich aan houdt. Zo blijft iedereen in zijn kracht, en hebben we allemaal profijt van de gezamenlijke deler. Tegelijkertijd lopen we financieel allemaal minder risico als één partij het toch niet redt.’ OMSLAG ‘Als personeelsfunctionaris heb ik de omslag in de branche én onze eigen organisatie meegemaakt. Ik vind het bijzonder om te zien hoe sociaal werkers zich de nieuwe manier van werken eigen maken. En met hoeveel passie ze hun werk doen – ook tijdens de pittige jaren met veel bezuinigingsrondes. Medewerkers die meer moeite hebben met de transitie, ondersteunen we vanuit BliK zo veel mogelijk. Bijvoorbeeld met opleidingen en trainingen – daarvoor is bij ons veel ruimte. De moeilijkste jaren liggen achter ons, we kijken nu vooruit. Daarbij zetten we vooral in op de veranderbereidheid bij medewerkers. Dan volgt de echte verandering daarna vanzelf.’ Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 11 Pagina 10
Pagina 12Voor edities, online tijdschriften en maandbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw clubbladen.
FCB Magazine Ruim Baan Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening december 2015 Lees publicatie 10601Home