Het onderzoek van bureau Buitenhek is te vinden op kinderopvang.nl/publicaties/ onderzoeken. Meer informatie over de Branche organisatie Kinder opvang: www.kinderopvang.nl Wat hebben jullie met de resultaten van het onderzoek van Buitenhek gedaan? ‘We zijn de boer opgegaan. Dat heeft veel positieve media-aandacht opgeleverd. We hebben het onderzoek bovendien naar de Tweede Kamer en het ministerie van Sociale Zaken gestuurd. En we zijn met het ministerie en Kamerleden in gesprek gegaan. Uiteindelijk bepaalt de Tweede Kamer of het kabinetsvoorstel doorgang vindt. Wie het onderzoek leest, kan geen enkele reden meer bedenken om dit niet te doen. En veel politici vinden nu ook dat er lang genoeg bezuinigd is op de sector. Als de economie weer aantrekt – en de vraag naar kinderopvang weer toeneemt –, is er straks nog te weinig capaciteit in de branche om aan die vraag te voldoen. Het kan toch niet zo zijn dat we na vier jaar weer met wachtlijsten moeten werken?’ Wat kunnen ondernemers in de kinderopvang nog doen in afwachting van economische groei? ‘De ondernemers hebben de afgelopen jaren gedaan wat ze konden. Hun ondernemersmentaliteit en veerkracht verdienen een groot compliment. Ze hebben innovatieve concepten bedacht en nagedacht over wat hen te doen staat als de crisis voorbij is. Er zijn samenwerkingen ontstaan met onderwijs, jeugdzorg en welzijn. Er is meer maatwerk. De kinderopvang staat paraat voor betere tijden. Gemiddeld verdween tijdens de crisis 30 procent van de omzet in de branche. Dat loopt bij sommige organisaties zelfs op tot zo’n 40 procent. En dan nog weten zovelen het hoofd boven water te houden. Minister Asscher van Sociale Zaken heeft gezegd dat deze ondernemers een heel grote pluim verdienen. Dáárom is het zo ongelofelijk belangrijk dat deze investering er komt. Nu is het aan de politiek om ons te ondersteunen bij de positieve lijn die door de sector is ingezet.’ En wat kunnen werknemers doen, tot betere tijden aanbreken? ‘Houd jezelf scherp, is mijn advies. De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang is heel goed. Maar wie twintig jaar geleden een opleiding volgde, moet zichzelf wel blijven bijscholen. De branche zal heel anders uit de crisis komen. Klanten verwachten steeds meer van de kinderopvang. Er zal dus ook meer gevraagd worden van medewerkers. Zorg er daarom voor dat je in beweging blijft. Zodat je ook straks aantrekkelijk bent voor de arbeidsmarkt. Gelukkig hebben medewerkers de afgelopen jaren al ontzettend hard aan zichzelf en de branche gewerkt. Ze pakten de regie over hun eigen loopbaan en bleven al die tijd kwaliteit leveren én verbeteren. Ook zij verdienen een grote pluim.’ Kinderopvang 7 Pagina 6

Pagina 8

Heeft u een lesmateriaal, emagcreator of digi cursussen? Gebruik Online Touch: drukwerk digitaal maken.

Ruim Baan Kinderopvang september 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication