Jeugdzorg 2014 - 2015 12. GEZINShuisOUDER Algemene kenmerken voorziening/afdeling/functie De Gezinshuisouder treedt in een permanente 24-uurssituatie, over het algemeen zeven dagen per week, op als plaatsvervangend opvoeder/ouder. De Gezinshuisouder biedt aan één of meerdere jeugdigen hulpverlening in een zo alledaags mogelijke leefsituatie. De Gezinshuisouder woont daartoe, tezamen met de eigen gezinsleden 171n de jeugdigen, gezamenlijk in een (gezins)huis. Doel van de functie De Gezinshuisouder is als plaatsvervangend opvoeder/begeleider belast met de (ortho)pedagogische aspecten van het verblijf van jeugdigen in een permanente 24 –uurs situatie. Organisatorische positie De Gezinshuisouder ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling, waarbinnen de functie is gepositioneerd. De Gezinshuisouder geeft in voorkomende gevallen functionele aanwijzingen aan de huishoudelijk Medewerker(s). Hoofdactiviteiten − Het observeren, opvoeden, behandelen, begeleiden, stimuleren, activeren en ondersteunen van jeugdigen, in een 24-uurs situatie. − Het op methodische wijze aanleren van sociale vaardigheden en het geven van gedragsinstructies. − Het volgen van de ontwikkeling van jeugdigen, het toezien op de dagelijkse gang van zaken, het treffen van maatregelen en het (schriftelijk) rapporteren hierover. − Het met de ouders bespreken en tonen van mogelijkheden en onmogelijkheden bij de opvoeding van kinderen. − Het verrichten van administratief-organisatorische werkzaamheden, zoals het beheer van gezinshuisgelden, het opstellen van een begroting en het beheer van persoonlijke gegevens van jeugdigen. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. − Het verrichten van in het kader van de functie voorkomende huishoudelijke werkzaamheden. Profiel van de functie Kennis − Mbo werk- en denkniveau. 171 van 345 − Het organiseren c.q. begeleiden van therapeutische en recreatieve activiteiten ter bevordering van het behandelklimaat en de individuele ontwikkeling van de jeugdigen in en vanuit de gestructureerde en permanente 24-uurs situatie. − Het op systematische wijze uitvoering geven aan opvoedings- en hulpverleningsplannen door opvoedkundige interventies. − Het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan het vaststellen, aanpassen en toetsen van opvoedings-/hulpverleningsplannen onder meer door middel van het maken van gedragsbeschrijvingen per opgenomen jeugdige. Pagina 234

Pagina 236

Interactieve digi-archief, deze sportblad of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van eonderwijs catalogi.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication