Jeugdzorg 2014 - 2015 − Het organiseren en begeleiden van therapeutische en recreatieve activiteiten ter bevordering van het behandelklimaat en de individuele ontwikkeling van jeugdigen in en vanuit de leefsituatie. − Het onderhouden van functionele oudercontacten en het met de ouders/verzorgers bespreken en tonen van (on)mogelijkheden bij de opvoeding van de jeugdige. − Het bieden van praktische opvoedingsondersteuning aan betrokkenen uit de leefomgeving van de jeugdige, bijvoorbeeld de leden van het gezin, gericht op de uitvoering van het hulpverleningsplan van de individuele cliënt (geen trainingen, gezins- of systeemtherapie). − Het verrichten van, in het kader van de functie, voorkomende financiële, licht huishoudelijke en administratieve werkzaamheden. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. − Het schriftelijk/mondeling overdragen en het in teamoverleg afstemmen van en rapporteren over behandelings- en organisatorisch relevante zaken ten aanzien van de groep en de individuele jeugdige. − Het onderhouden van functionele contacten binnen het systeem van de jeugdige, zoals met scholen, verwijzers en andere externe instanties, gericht op de uitvoering van het hulpverleningsplan. Profiel van de functie Kennis − Afgeronde Mbo-opleiding op niveau 410 (Sociaal Pedagogisch Werk). − Kennis van en inzicht in groepsdynamische processen. − Kennis van en inzicht in opvoedingstheorieën, gedragstherapeutische technieken en de gangbare gedragsbeïnvloedingsinstrumenten. Specifieke functiekenmerken − Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden voor het rapporteren over het verloop van de hulpverlening. − Sociale vaardigheden, gericht op het motiveren en stimuleren van de jeugdigen waarbij gedragscorrigerende en –controlerend optreden van belang is. − Relativeringsvermogen voor het omgaan met agressie en andere psychisch belastende omstandigheden. − Activerend, intercultureel en klantgericht kunnen werken. − Creativiteit voor het aanbieden van activiteiten gericht op vrijetijdsbesteding. Bezwarende werkomstandigheden − Communicatieve vaardigheden voor het onderhouden van informatieve contacten met (pleeg)ouders/familie, scholen, externe instanties en dergelijke. − Stressbestendigheid en improvisatievermogen vereist bij interventie in crisissituaties. 10 Het betreft een opleidingsindicatie. 174 van 345 Pagina 237

Pagina 239

Voor magazines, online vakbladen en archief zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw nieuwsbrieven.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication