Jeugdzorg 2014 - 2015 21. VERPLEEGKUNDIGE Algemene kenmerken voorziening/afdeling/functie De functie van Verpleegkundige wordt aangetroffen bij niet-vrij toegankelijke vormen van hulpverlening. Doel van de functie Het bieden van een optimale verpleging, verzorging en begeleiding van jeugdigen bij de medische behandeling. Organisatorische positie De Verpleegkundige ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling, waarbinnen de functie is gepositioneerd. De Verpleegkundige ontvangt functionele aanwijzingen van behandelaars, zoals de Kinderarts. De Verpleegkundige geeft zelf geen leiding aan anderen. Hoofdactiviteiten − Het verrichten van alle voorkomende verpleegkundige en (de meest voorkomende) verpleegtechnische handelingen conform het verpleegkundig behandelplan, binnen de kaders van de daartoe geldende werkafspraken, protocollen en richtlijnen. − Het controleren op hygiëne en het voorlichten en adviseren van jeugdigen inzake hygiëne. − Het coördineren van de verpleegkundige zorg in het kader van multidisciplinaire behandelactiviteiten. − Het voorbereiden van en assisteren bij onderzoek en behandeling door de (kinder)arts en het coördineren en organiseren van de nazorg. − Het bijhouden van patiëntenadministratie. − Het uitzetten en toedienen van medicijnen. − Het informeren van jeugdigen, ouders/verzorgers en medewerkers inzake de uitvoering van het (verpleegkundig) behandelplan. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. Profiel van de functie Kennis − Afgeronde Mbo-opleiding (niveau 4)12. − Registratie wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg (BIG). Specifieke functiekenmerken − Sociale vaardigheden, met name gericht op tact en invoelend vermogen voor het verplegen/verzorgen van jeugdigen van verschillende leeftijdscategorieën, het onderhouden van contacten met ouders/verzorgers en het afstemmen van werkzaamheden met collega’s uit andere disciplines. 12 Het betreft een opleidingsindicatie. 190 van 345 − Het adviseren inzake het verpleegkundig handelen ten behoeve van de formulering en vaststelling van het behandelplan alsmede het uitvoeren, plannen en evalueren van het behandelplan. Pagina 253

Pagina 255

Heeft u een onderwijscatalogus, digibrochure of online jaarverslagen? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport online bladerbaar uitgeven.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication