Jeugdzorg 2014 - 2015 24. LOGOPEDIST Algemene kenmerken voorziening/afdeling/functie De functie van Logopedist wordt aangetroffen bij niet-vrij toegankelijke vormen van hulpverlening. Doel van de functie Het ontwikkelen, herstellen of verbeteren van de communicatieve mogelijkheden van jeugdigen met als doel het optimaliseren van het verstaan, het spreken, begrijpen en begrepen worden. Organisatorische positie De Logopedist ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling, waarbinnen de functie is gepositioneerd. De Logopedist ontvangt functionele aanwijzingen van bijvoorbeeld de Kinderarts in het kader van het uit te voeren behandelplan. De Logopedist geeft zelf geen leiding aan anderen. Eventueel worden functionele aanwijzingen gegeven aan de behandelaars voor het (doen) uitvoeren van logopedische oefeningen met jeugdigen. De Logopedist is daarnaast werkzaam in een multidisciplinair behandelteam. − Het deelnemen aan (multidisciplinaire) cliëntbesprekingen, waarin de bevindingen bij het uitvoeren van het logopedisch behandelplan worden ingebracht. − Het vastleggen van onderzoek- en behandelgegevens. − Het overleggen met de Kinderarts en andere behandelaars over het verloop van de behandeling. Het, na overleg, bijstellen van het behandelplan. − Het onderhouden van in- en externe contacten voor het uitwisselen van informatie ten behoeve van de (voortgang van de) behandeling. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. Profiel van de functie Kennis − Afgeronde Hbo-opleiding14 (Logopedie). 14 Het betreft een opleidingsindicatie. 196 van 345 − Het geven van informatie, instructie en advies aan behandelaars, groepsleiding, ouders/verzorgers en eventueel de jeugdigen omtrent (zelf) uit te voeren logopedische oefeningen. − Het uitvoeren van het logopedisch behandelplan, waarbij de behandeling zowel individueel als in groepsverband kan worden gegeven. − Het opstellen van een logopedisch behandelplan dat na nader onderzoek, binnen de door de Kinderarts vastgestelde medische behandeling, is afgestemd op de jeugdige en de aard, duur en frequentie van de logopedische behandeling vastlegt. Hoofdactiviteiten − Het onderzoeken, behandelen en begeleiden van jeugdigen op basis van de diagnose en een behandelaanwijzing van de (kinder)arts. Pagina 259

Pagina 261

Interactieve e-archief, deze magazine of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digi-archief.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication