Jeugdzorg 2014 - 2015 62. TELEFONIST/RECEPTIONIST Algemene kenmerken van de voorziening/afdeling/functie De functie van Telefonist/Receptionist komt voor bij diverse organisaties. Doel van de functie Het zorg dragen voor de afhandeling van het inkomend telefoonverkeer en het ontvangen van bezoekers. Organisatorische positie De Telefonist/Receptionist ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling waarbinnen de functie is gepositioneerd. De Telefonist/Receptionist geeft zelf geen leiding aan anderen. − Het op aanvraag tot stand brengen van telefonische verbindingen. − Het op verzoek van medewerkers opzoeken van telefoonnummers en adressen. − Het bewaken van het brand- en storingspaneel en het handelen volgens voorschift bij calamiteiten. − Het in ontvangst nemen en distribueren van binnenkomende post en faxen, waaronder aangetekende- en expressenpost. − Het verrichten van diverse werkzaamheden van administratiefondersteunende aard, zoals het verrichten van kopieerwerkzaamheden, het sorteren van inkomende poststukken, et cetera. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. Profiel van de functie Kennis − Vmbo werk- en denkniveau. − Kennis van de organisatie en van de taakstelling van de afdelingen. Specifieke functiekenmerken − Contacten met jeugdigen en bezoekers vereist tact en hulpvaardigheid (dienstverlenende instelling). − Oplettendheid is nodig voor het werken in een hectische omgeving waarin diverse zaken zich tegelijkertijd aandienen. − Klantvriendelijkheid is van belang met het oog op interne en externe contacten. 271 van 345 − Het, in het kader van toegangsbeveiliging, sommeren van ongewenste bezoekers om het terrein van de organisatie te verlaten. − Het bijhouden van de reserveringen van de vergaderruimtes. − Het ontvangen van bezoekers en het informeren van medewerkers over de komst van het bezoek. − Het aannemen/doorgeven van eenvoudige boodschappen/informatie ten behoeve van interne medewerkers en externen volgens voorschriften. Hoofdactiviteiten − Het aannemen van inkomende gesprekken en het aan de hand van de aard van het onderwerp van het gesprek beoordelen met welke afdeling of persoon het gesprek moet worden doorverbonden. Pagina 334

Pagina 336

Interactieve e-archief, deze pdf of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van digi-lesboeken.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication