Baanbrekend Wie: Ymke Rinsema, projectleider Vita-Leren bij Vita Welzijn en Avies. Wat: ontwikkelt lessen in levensvaardig heden voor cliënten en nieuwe doelgroepen. ‘Een mix van persoonlijk en online contact’ ‘Als generalistische organisatie in welzijnsland is het heel lastig om je te onderscheiden. Terwijl deze transitietijd daar júíst om vraagt. We zochten een nieuwe vorm van dienstverlening waarmee we Vita beter kunnen profileren. Een manier van werken die past bij onze identiteit. Tegelijkertijd wilden we onszelf weerbaarder maken. Minder afhankelijk zijn van de WMO-pot, meer putten uit de eigen kracht van mensen.’ EIGEN KRACHT ‘Bij Vita beschouwen we de cliënt niet als hulpvrager, maar als iemand die iets komt halen: een les over de basisvaardigheden in het leven. Over wonen, werken, relaties, opvoeding, financiën, noem maar op. Na de eerste opvang begint het leren. De kern van ons werk is cliënten leren om zelf hun leven te leiden. Dat moest dan ook centraal staan in de nieuwe dienstverlening. Vanuit die gedachte is Vita-Leren ontstaan.’ BASISVAARDIGHEDEN ‘Vita-Leren maakt gebruik van een DigitaleWerkSchool. Een initiatief van drie kennisinstituten, waaronder de Hogeschool van Amsterdam. Dankzij de subsidies vanuit het sectorplan voor regionale experimenten konden we de eerste modules maken. Cliënten kunnen online allerlei lessen volgen rond levensvaardigheden. We werken nu aan een pilotmodule, over relaties en scheiden. Zo’n module bestaat uit allerlei korte digitale lessen. Hoe maak ik ruzie? Hoe creëer ik een time-out? De cliënt kan die lesjes zelf volgen, maar de hulpverlener kan ze ook samen met de cliënt doornemen. Het is onze eerste stap in de richting van blended hulpverlening: een mix van persoonlijk en online contact.’ BLENDED ‘In de toekomst willen we met Vita-Leren nieuwe doelgroepen aanboren. Op mbo-scholen kunnen we modules aanbieden om schooluitval te voorkomen, bijvoorbeeld. Dat kan variëren van lessen over het plannen van taken tot het vergroten van je assertiviteit. Aan die lessen koppelen we mogelijk ook certificering. Zodat studenten op hun cv kunnen zetten dat ze de modules ‘gespreksvoering’ en ‘netwerken’ hebben gevolgd.’ CERTIFICERING Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 11 Pagina 10

Pagina 12

Heeft u een onderwijscatalogus, digi magazine of online onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: editie van pdf naar online converteren.

Ruim Baan Welzijn september 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication