de omslag ‘We hebben medewerkers stapje voor stapje meegenomen’ Marjoes Veldman heeft haar visie vastgelegd in De Doetinchemse Keuze. Dat was voor ons een zeer bepalend document waar we niet omheen konden.’ Overheidsdienst In april 2012 gingen alle medewerkers van IJsselkring vanuit wijkcentra aan de slag. In september van datzelfde jaar nam de organisatie deel aan een pilot in Doetinchem, waarin integrale teams ervaring opdeden in het wijkgericht werken. Deze aanpak bleek succesvol. Toch bleef het voortbestaan van IJsselkring lange tijd onzeker, omdat de gemeente had aangekondigd de subsidie per 2015 stop te zetten. ‘Zoiets doet natuurlijk wel iets met de werksfeer en met medewerkers’, zegt Veldman. ‘Wij kozen er bewust voor om mensen de kans te geven om zich te laten bijscholen tot buurtcoach. We konden hen weliswaar geen baangarantie geven, maar wel klaarstomen voor de toekomst.’ Inmiddels bestaat IJsselkring niet meer – althans, niet in de oude vorm. Sinds januari vallen alle vaste medewerkers onder de nieuwe gemeentelijke organisatie: Buurtplein BV. Veldman: ‘Nu de gemeente verantwoordelijk is, wil ze de regie in eigen handen houden. Maar onze medewerkers worden geen ambtenaren. Ze vallen nog steeds onder de cao Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening en behouden hun rechtspositie.’ De buurtcoachteams zijn inmiddels volop aan de slag in heel Doetinchem. De teams zijn evenwichtig opgebouwd, met kennis van jeugd, psychiatrie, schulddienstverlening, ouderen, verslaving en collectieve arrangementen. Het uitgangspunt is onmiskenbaar: één gezin, één plan, één hulpverlener. Kenniskringen ‘IJsselkring heeft nadrukkelijk ingezet op de kennis en ontwikkeling van medewerkers. Nu de transitie een feit is, houdt dat niet zomaar op. Medewerkers zullen moeten blijven investeren in hun eigen ontwikkeling. Maar wij willen die ook goed blijven faciliteren.’ Zo koppelde IJsselkring medewerkers die voorheen verschillende disciplines hadden aan elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen. ‘Zo creëren we een kruisbestuiving in de organisatie en leren mensen van elkaar. Maar ook specialismen willen we waarborgen. Daarvoor hebben we in Buurtplein BV speciale kenniskringen opgericht. Hierin zoeken medewerkers met dezelfde achtergrond elkaar op om samen hun kennis op peil te houden. Zodat die niet verloren gaat, maar uiteindelijk voor iedereen beschikbaar blijft.’ Volgens Veldman is de stemming binnen Buurtplein BV positief en de blik naar voren gericht. ‘Dat IJsselkring klaar was voor de omslag, geeft ons vertrouwen voor veranderingen in de toekomst.’ Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 11 Pagina 10

Pagina 12

Heeft u een gebruiksaanwijzing, digi brochure of web PDF's? Gebruik Online Touch: maandblad online op uw website plaatsen.

FCB Magazine Welzijn januari 2015 Lees publicatie 10438Home


You need flash player to view this online publication