Van sociaal werker naar buurtcoach Hoe bereid je medewerkers voor op de veranderingen in de branche? IJsselkring Welzijn en Hulpverlening in Doetinchem nam medewerkers al vroeg mee in de omslag. Agogisch medewerkers werden bijgeschoold tot buurtcoach, ook al was het voortbestaan van de organisatie lang onzeker. ‘We konden mensen geen baangarantie geven, maar hen wel klaarstomen voor de toekomst.’ Van zorgen voor naar zorgen dát. De gemeente Doetinchem maakte al in 2010 duidelijk dat het einde van de verzorgingsstaat aanstaande was. ‘Om aansluiting te houden met het veranderende werkveld, moest ook IJsselkring veranderen’, vertelt Marjoes Veldman, adviseur Personeel en Organisatie bij IJsselkring. ‘We moesten meer eropaf, dichter bij de mensen zitten, ín de wijken.’ IJsselkring was op dat moment een brede welzijnsorganisatie met veel specialismen in huis. Maar Welzijn Nieuwe Stijl vroeg juist om een generieke aanpak. ‘Medewerkers moesten voortaan kennis hebben van meerdere gebieden en alle leeftijdsgroepen bedienen. Niet alleen individueel, maar ook collectief.’ Hun specialisme loslaten is niet voor alle medewerkers even makkelijk, merkte Veldman. ‘Daarom hebben we medewerkers stapje voor stapje meegenomen in dat proces. Door eerst de discussie te starten waarom deze verandering nodig was.’ IJsselkring verspreidde diverse notities in de organisatie over Welzijn Nieuwe Stijl. En boekjes over dit thema, waaronder Eropaf van Jos van der Lans en De generalist van Margo Scholte. ‘We organiseerden vele discussies en gesprekken met medewerkers over de nieuwe manier van werken. Ons management had een duidelijke visie, maar wilde ook weten wat er leefde in de organisatie.’ 10 Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening Tien competenties Het bleef niet bij bewustwording alleen. IJsselkring stoomde medewerkers ook inhoudelijk en praktisch klaar voor de transitie. In de training “Eigen kracht” leerden ze onder meer om eerst te kijken naar wat een cliënt, met behulp van zijn sociale netwerk, zelf al kan. En hoe zij hem kunnen helpen zelfredzaam te worden. In 2013 ging IJsselkring nog een stapje verder. De organisatie bood medewerkers een post-hbo-opleiding aan: een intensieve bijscholing tot buurtcoach aan de Christelijke Hogeschool van Ede. IJsselkring was de eerste welzijnsorganisatie in Nederland die dit deed. De organisatie ontving hiervoor subsidie vanuit FCB. Vijfentwintig agogisch medewerkers volgden de opleiding, naast hun gewone werk. Veldman: ‘Ze werkten aan de tien competenties die een buurtcoach nodig heeft, zoals geformuleerd door Movisie. Maar IJsselkring kon zelf ook accenten aanbrengen. We hebben een aantal medewerkers gevraagd wat ze zelf graag wilden ontwikkelen. De meesten waren gewend om mensen individueel te begeleiden. Zij wilden graag leren hoe ze collectieve arrangementen kunnen samenstellen om buurtbewoners bij elkaar te brengen.’ Ook gaf IJsselkring de hogeschool inzage in beleidsstukken om de inhoud van de opleiding daarop af te stemmen. ‘De gemeente Pagina 9

Pagina 11

Voor drukwerk, online flyers en gidsen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw publicaties.

FCB Magazine Welzijn januari 2015 Lees publicatie 10438Home


You need flash player to view this online publication