procent, terwijl het ziekteverzuim daalde met bijna 1 procent. Bovendien bleek uit intern onderzoek dat de tevredenheid onder medewerkers was toegenomen – en dat alles in een tumultueuze tijd vol veranderingen. Dat viel ook andere organisaties op. Van der Heijden: ‘Meerdere organisaties maken net als wij de stap naar zelfsturende teams en minder managementlagen. Maar ze weten niet hoe te voorkomen dat hun medewerkers in een vrije val terechtkomen. Wij merkten dat wij met onze peoplemanagers iets unieks in handen hadden. Iets wat we net zo goed kunnen aanbieden aan andere organisaties.’ De Peoplemanager Karin Kelder is peoplemanager bij Animo. Ze begeleidt zowel medewerkers van de Lumens Groep als van andere organisaties. Peoplemanager te huur Zo ontstond vorig jaar Animo – een aparte tak van de Lumens Groep, waaronder de peoplemanagers tegenwoordig vallen. ‘De Lumens Groep is nog steeds de grootste klant van Animo, maar ook andere organisaties kunnen nu bij Animo terecht voor advies, individuele coachingstrajecten of zelfs het inhuren van een van onze peoplemanagers.’ Naast Animo werd ook een Animo Academie opgericht met een breed aanbod aan trainingen en cursussen. ‘Medewerkers van de Lumens Groep kunnen bijvoorbeeld hun ontwikkelingsbudget gebruiken om een training van de Animo Academie te volgen. Maar ook mensen van buiten zijn welkom.’ Volgens van der Heijden beseffen steeds meer organisaties dat de medewerkers in het veld hun toekomst bepalen. ‘Zij gaan de transitie vormgeven. Daarbij moet je hen zo goed mogelijk ondersteunen. Geef medewerkers regie over hun loopbaan en faciliteer hun ontwikkeling. Dan groeit uiteindelijk niet alleen de medewerker, maar de hele organisatie.’ 20 Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening Wat doet een peoplemanager precies? ‘Ik houd me bezig met de vraag wat iemand nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Ik ondersteun mensen waar nodig. Bijvoorbeeld in de vorm van individuele coaching of het aanraden van een cursus. De begeleiding is altijd individueel en op maat. We kopen dus geen collectieve trainingen in, maar kijken per medewerker waaraan behoefte is: waar loopt iemand tegenaan, wat gaat er goed, wat kan er beter? Ik begeleid en adviseer, maar het is de verantwoordelijkheid van de medewerker om er iets mee te doen.’ Hoe zorg je dat een medewerker op de juiste plek zit? ‘Door goed te kijken wie iemand is. Heeft de medewerker plezier in wat hij doet? Doet hij waar hij goed in is? Kan en wil hij nog andere competenties ontwikkelen? Bij Animo werken we met het huis van Werkvermogen, een model van de Finse wetenschapper Ilmarinen. Daarin beeldt hij de werkomgeving af als een huis. Elke etage vertegenwoordigt een aandachtsgebied, zoals gezondheid, competenties, normen en waarden. Maar ook andere aspecten die voor mensen belangrijk zijn, zoals familie en vrienden. Alle etages samen moeten sterk genoeg zijn om het hele huis te kunnen dragen. Dat is ons uitgangspunt. We kijken dus ook hoe het met iemand persoonlijk gaat. Want als het privé niet lekker loopt, merk je dat op de werkvloer.’ Waarin verschilt een peoplemanager van een normale teamleider? ‘Vaak hebben normale teamleiders niet de tijd of de competenties om ook nog een goede peoplemanager te zijn. Ze moeten hun medewerkers coachen en motiveren en tegelijkertijd de resultaten in de gaten houden. Dat gaat niet altijd goed samen en gaat vaak zelfs ten koste van de medewerker. Als peoplemanager houd ik me uitsluitend bezig met de medewerker en wordt daarbij niet gehinderd door resultaten. Dat heeft veel meer effect.’ www.buro-animo.nl Pagina 19

Pagina 21

Interactieve web webshop, deze folder of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van digi artikelen.

FCB Magazine Welzijn januari 2015 Lees publicatie 10438Home


You need flash player to view this online publication