de verandering Waar liggen de kansen? In heel Nederland zoeken W&MD-organisaties naar de beste manier om de transitie in hun gemeente vorm te geven. Met minder budget, nieuwe samenwerkingspartners en meer oog voor de eigen kracht van mensen. De veranderingen gaan gepaard met grote uitdagingen, maar bieden ook kansen voor organisaties. Marco Heersink, werkveldadviseur van FCB, zet er drie op een rij. 1. Word ondernemender De tijd van aanbestedingen, werving en concurrentie is aangebroken. Organisaties staan voor de taak gemeenten te overtuigen van hun kennis, kunde en kwaliteit. Tegen een scherpe prijs. Sterke profilering vraagt om een ondernemende houding en commercieel denkwerk. Niet alleen als de aanbesteding de deur uit moet, maar voortdurend. Netwerken, samenwerken en de markt in kaart brengen worden belangrijker. Tegelijkertijd moeten sociale ondernemers te allen tijde inspelen op de alsmaar veranderende vraag van buurtbewoners en meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen. Organisaties die zich stevig profileren en tegelijkertijd aantoonbaar ervoor zorgen dat het zelfoplossend vermogen van clienten groeit, kunnen hun aandeel flink zien toenemen. Zij spelen daardoor een grote rol bij het vormgeven van de participatiesamenleving in hun gemeente. En dat biedt perspectief voor hun eigen toekomst: groei. 2. Ken je kracht Niet alleen de organisatie moet ondernemender worden. Hetzelfde wordt van medewerkers gevraagd. Zij zijn degenen die de resultaten boeken waarmee organisaties opdrachten binnenhalen. En hun werk verandert: ze moeten in veel gevallen hun specialisme loslaten en generalistischer gaan werken. Kijken wat iemand zelf nog kan in plaats van de hulpvragen overnemen. Om dat optimaal te doen moeten ze goed zijn uitgerust voor hun nieuwe taak. Scholing, loopbaangesprekken en ontwikkelingstrajecten helpen daarbij. Wie plezier heeft in zijn werk, draagt dat doorgaans ook uit. Door medewerkers de kans en de ruimte te geven om zichzelf te ontwikkelen, maak je optimaal gebruik van hun inzetbaarheid. Dat betekent voor organisaties: oog en oor hebben voor medewerkers en ze alles bieden wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen. 3. Zoek samenwerking Het bestaansrecht van W&MD-organisaties hangt nauw samen met de mate waarin ze bereid zijn kennis en kunde te delen met ketenpartners. Van oudsher zijn er twee belangrijke aspecten die samenwerking tussen organisaties kunnen bemoeilijken: traditie en cultuur. Daar komt nog bij dat het duidelijk scheiden van taken, verantwoordelijkheden en bevoegd heden belangrijke managementprin cipes vormen en dat managers van organisaties ermee in control proberen te blijven. Dat behoort allemaal tot het verleden. In de nieuwe tijd is ‘ontschotting’ het nieuwe motto. Zowel intern als extern. Samenwerking tussen organisaties in de keten kan pas slagen als de samenwerking binnen de afzonderlijke organisaties ook goed is geregeld. Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 7 Pagina 6

Pagina 8

Scoor meer met een online shop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden studiegidsen online.

FCB Magazine Welzijn januari 2015 Lees publicatie 10438Home


You need flash player to view this online publication