Inspelen op ontwi Terwijl organisaties binnen Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening op alle fronten bezig waren zich te vernieuwen, werkten ze nog onder een gedateerde cao. Tijd om die te moderniseren. Dat vonden brancheorganisatie MOgroep en CNV Connectief. Petra de Bruijn en Lizelotte Smits over de uitdagingen voor werkgevers en werknemers. ‘Het is Petra de Bruijn, MOgroep Een nieuwe cao, waarom? ‘Er verandert veel in de maatschappij, en daardoor ook binnen onze branche. Die ontwikkelingen leidden in 2010 al tot de invoering van Welzijn Nieuwe Stijl. Maar terwijl organisaties en medewerkers meegaan met de tijd, hadden we binnen de branche een cao die aan modernisering toe was. Daarom werkten we als sociale partners aan een cao die beter aansluit bij alle huidige ontwikkelingen. Belangrijk uitgangspunt is dat mensen meer ruimte krijgen om keuzes te maken die passen bij hun privé situatie, in combinatie met de ontwikkelingen in de eigen organisatie. De nieuwe cao bevat daarom twee belangrijke kernveranderingen: medewerkers krijgen zowel de beschikking over een individueel keuzebudget als over een loopbaanbudget.’ Wat hoop je dat hierdoor verbetert? ‘Als sociale partners denken we dat deze nieuwe cao leidt tot een betere inzetbaarheid van mensen. Zo kunnen medewerkers bij het individueel keuzebudget hun tijd en looncomponenten naar eigen behoefte invullen. Ze kunnen daardoor in overleg met de werkgever zelf kiezen wanneer ze bijvoorbeeld hun vakantiegeld en eindejaarsuitkering krijgen. Maar ze kunnen ook vrije tijd inkopen, bijvoorbeeld voor het verlenen van mantelzorg. Het loopbaanbudget komt in de plaats van de wachtgeld- en ontslagvergoeding en is bedoeld voor loopbaanontwikke8 Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening belangrijk dat mensen arbeidsmarktfit blijven’ ling en inzetbaarheid. Uiteindelijk willen we met deze vernieuwingen de mobiliteit binnen de branche stimuleren. De trend is namelijk dat mensen steeds langer doorwerken. Daarom is het belangrijk dat ze arbeidsmarktfit blijven. Dat hopen we met deze aanpassingen te bereiken.’ Hoe kunnen werkgevers dit tot een succes maken? ‘Het is belangrijk dat werkgevers hun medewerkers stimuleren om echt eigen keuzes te maken. Je ziet dat mensen gewend zijn aan bestaande patronen, waardoor het wellicht een tijdje zal duren voordat ze die loslaten. Werkgevers kunnen hun medewerkers begeleiden bij die benodigde cultuurverandering. Daarvoor is een volwassen arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer van belang. Samen voeren zij minimaal één keer per jaar een gelijkwaardig gesprek met elkaar. Daarin komen onder andere de visie van de organisatie en de persoonlijke ambities van de medewerker aan bod. Een vertrouwelijke sfeer, waarin medewerkers zich veilig voelen om eerlijk te zijn over hun toekomst, is daarvoor essentieel. De MOgroep biedt werkgevers diverse tools voor deze ondersteuning van hun medewerkers. Zoals gesprekstrainingen en voorlichting.’ Pagina 7

Pagina 9

Scoor meer met een web winkel in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogi online.

FCB Magazine Welzijn januari 2015 Lees publicatie 10438Home


You need flash player to view this online publication