Profileren Inhoudelijk hebben de bouw en jeugdzorg misschien weinig overeenkomsten, maar elke organisatie in nood is gebaat bij een sterk profiel, meent Van Haaren. ‘Laat zien dat je toegevoegde waarde hebt. De klanten moeten weten wat er bij je te halen valt. Dat je de vakkennis in huis hebt, dat gelooft iedereen wel. Daarmee onderscheid je je niet. Degene die zijn klant het beste begrijpt en dat kan omzetten in diensten of producten, heeft de meeste toegevoegde waarde.’ Ondernemen betekent bovendien dat er een goed verdienmodel moet zijn. Niet eenvoudig voor branches die het ondernemen niet in hun DNA hebben. Toch is het nodig, meent Van Haaren. ‘Bij de jeugdzorg moeten nu mensen weg. Maar het gevaar van mensen buitenzetten, is dat dáár het nieuwe verdienmodel ontstaat. En dat je je eigen concurrent hebt gecreëerd. Je kunt ook anders denken, ondernemender. En bijvoorbeeld een deel van die mensen onderbrengen in een soort groep, dat een jaar financieren, op voorwaarde dat ze een nieuw verdienmodel bedenken. Er bestaan professionele processen om dat te begeleiden, of haal een vreemde vogel in huis die dat kan begeleiden. Maar nieuwe verdienmodellen kunnen ook heel goed in je eigen organisatie ontstaan. Hebben medewerkers een goed idee? Gewoon proberen. Misschien ontstaat er wel een nieuw verdienmodel. En zo niet, jammer. Dan heb je het geprobeerd. Je moet durven investeren. Dat is de kern van ondernemen.’ Jeugdzorg 9 Pagina 8
Pagina 10Scoor meer met een webshop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.
Ruim Baan Jeugdzorg april 2015 Lees publicatie 10440Home