Uitgelicht Ruimte bieden aan uitblinkers Met een groei van 23% in 2015 gaat het kinderopvangorganisatie Kindergarden voor de wind. Een uitgekiend personeelsbeleid is medebepalend voor het succes. Niet voor niets staat Kindergarden derde op de lijst van Best Workplaces in het Nederlandse grootbedrijf. Talentontwikkeling is een belangrijk speerpunt. Want goed kan áltijd beter, meent HR-directeur Hanneke Visser. Van de Amerikanen kunnen we nog heel veel leren. Dat besefte het management van Kindergarden in 2011, toen de Amerikaanse kinder opvangorganisatie Bright Horizons het Nederlandse bedrijf overnam. ‘We zagen direct dat het werknemersbeleid van de Amerikanen ons veel meer kansen bood. Zeker in de veranderende markt. Niet dat het slecht ging met Kindergarden. Verre van dat. Ouders wisten ons te vinden, onze sterke focus op kwaliteit betaalde zich nog steeds uit. Maar goed kan áltijd beter.’ Aan het woord is Hanneke Visser, HR-directeur van Kindergarden. ‘Kindergarden probeerde koste wat kost vast te houden aan de bestaande werkwijze. Die was immers succesvol. Maar gecombineerd met het voldoen aan allerlei wet- en regelgeving en veiligheidseisen, waren we een regelgestuurde organisatie geworden. Van ontwikkeling en innovatie was veel te weinig sprake.’ Gat dichten Dat lag niet aan een gebrek aan talent en leergierigheid op de vestigingen, besefte Hanneke Visser. De organisatie bood simpelweg te weinig ruimte om medewerkers te laten uitblinken. ‘We besloten een cultuuromslag te maken – voortaan zouden we alles in het werk stellen om onze mensen die ruimte wél te geven, zodat ze werkenderwijs kunnen uitproberen en leren. Net zoals we dat stimuleren bij de kinderen.’ Allereerst moest het gat tussen de vestigingen en het hoofdkantoor gedicht. ‘Medewerkers hadden geen idee hoe hun vestigingen financieel draaiden. Nu weten ze alles, van de gehele organisatie. We geven openheid over de resultaten en maken aan vestigingsmanagers inzichtelijk hoe ze kunnen werken aan financieel rendement.’ De algemeen directeur heeft elk kwartaal een conference call met alle vestigingsmanagers, over de stand van zaken en de koers van Kindergarden. Vaak schuift op elke locatie ook een pedagogisch medewerker aan. ‘Na afloop praten de vestigingsmanager en pedagogisch medewerker de rest van ‘We geven openheid over de resultaten’ het team bij. Verder delen we informatie via mail en nieuwsbrieven. Maar we gaan ook zo veel mogelijk bij locaties langs om medewerkers persoonlijk te spreken.’ Geen regels ‘Kindergarden wil de allerbeste kinderopvangorganisatie van Nederland zijn. Dat is dan ook de opdracht van het MT aan de teams. Aan hen de taak om te bepalen hóé ze dat doel gaan behalen’, aldus Hanneke Visser. De organisatie Kinderopvang >> 19 Pagina 18

Pagina 20

Voor relatiemagazines, online reisgidsen en onderwijs catalogi zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw vaktijdschriften.

Ruim Baan FCB Kinderopvang september 2015 Lees publicatie 10443Home


You need flash player to view this online publication