Uitgelicht Maatschappelijke veranderingen, nieuwe samenwerkingsverbanden en veranderde wet­ en regelgeving. De uitdagingen in de welzijnsbranche zijn talrijk. In deze rubriek belichten we telkens een organisatie die hier op een innovatieve manier mee omgaat. Deze keer: Buurtteams Utrecht Sociaal, onderdeel van nieuwkomer Incluzio. ‘Keukentafelgesprekken, vraagverheldering, een korte interventie en een doorverwijzing. Daar komt het bij de meeste sociale wijkteams op neer. Maar als je het handelingskader van sociaal werkers verbreedt, kunnen zij veel meer meer betekenen. En in veel gevallen zelfs voorkomen dat mensen aanvullende zorg nodig hebben.’ Aan het woord is Peter de Visser, directeur van Incluzio en sinds januari 2015 verantwoordelijk voor achttien sociale buurtteams in Utrecht. ‘Je kunt protocollen schrijven tot je een ons weegt. Maar uiteindelijk bepalen de medewerkers de kwaliteit van je dienstverlening. Dus moet je ervoor zorgen dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Dat doe je niet door voor te schrijven hoe ze dat moeten doen en hoeveel tijd ze daarvoor hebben. Dat doe je door te vertrouwen op de professionaliteit van medewerkers en hen te ondersteunen bij de nieuwe generalistische manier van werken.’ Deze filosofie leverde Incluzio vorig jaar de opdracht van de gemeente Utrecht op om de sociale buurtteams in Utrecht op te zetten. De wens: één (nieuwe) overkoepelende organisatie die vrijwel alle sociale basiszorgvragen in de stad kan oppakken. Peter de Visser: ‘Wij gaan uit van de vraag van klanten, niet van vooraf bepaald aanbod. Professionals krijgen alle ruimte om te doen wat nodig is. Daarin laten we hen zo veel mogelijk vrij. Natuurlijk moeten de sociale buurtteams bepaalde resultaten kunnen laten zien, dat is onderdeel van de opdracht. Maar wij schrijven niet voor hóé ze dat volgens ons moeten bereiken en in hoeveel uur dat moet gebeuren.’ Een startende organisatie Incluzio vormde in totaal achttien sociale buurtteams en bracht deze onder in een nieuwe lokale stichting: Stichting Buurtteams Sociaal. ‘In Utrecht liep al een paar jaar een succesvolle pilot met zes sociale buurtteams’, vertelt Frank Smulders van Buurtteam Binnenstad. ‘In die pilotteams waren medewerkers gedetacheerd vanuit verschillende organisaties. Incluzio nam deze pilotteams allemaal over. De professionals in deze teams hadden dus een baangarantie en hoefden niet opnieuw te solliciteren op hun functie. Wel konden ze op dat moment kiezen voor een andere wijk.’ Om ook de rest van de vacatures te vullen, nodigde Incluzio zo veel mogelijk sollicitanten uit van andere welzijnsorganisaties in de stad, mede op verzoek van de gemeente. Want de komst van de sociale buurtteams betekende voor veel partijen een enorm werkverlies. Peter de Visser van Incluzio ging zelfs bij medewerkers van andere organisaties langs om zijn visie op de sociale buurtteams toe te lichten. ‘Veel mensen werden enthousiast van zijn verhaal’, vertelt Frank Smulders. ‘En velen kozen vervolgens heel bewust voor de sociale buurtteams. En voor het werken in een startende organisatie, met zo min mogelijk vaste kaders en protocollen.’ Ondernemers in de wijk Alle achttien sociale buurtteams in Utrecht kregen een eigen buurtondernemer – zoals Frank Smulders dat is voor Buurtteam Binnenstad. Deze buurtondernemers stelden ook hun eigen >> Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 19 Pagina 18

Pagina 20

Scoor meer met een webshop in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden archief online.

FCB Magazine Ruim Baan Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening december 2015 Lees publicatie 10601Home


You need flash player to view this online publication