‘Verand krijgen pas Hoe geven organisaties in Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening vorm aan de transitie? Hoe nemen ze hun werknemers mee in alle veranderingen? En welke uitdagingen komen ze daarbij tegen? Hierover sprak Marco Heersink, FCB-werkveldadviseur, de afgelopen maanden met vele directeuren en HR-professionals in Nederland. Wat viel hem daarbij op? Hobbels ‘Elke welzijnsorganisatie doorloopt een eigen veranderingsproces. Met alle hobbels die daarbij horen. Er zijn een aantal koplopers in Nederland, maar voor veel organisaties blijft de transitie een uitdaging. Hoe ver ze zijn, hangt onder meer samen met het gemeentebeleid. Sommige organisaties worstelen bijvoorbeeld met hun langetermijn doelen versus de kortetermijndoel stellingen van de gemeente. Wel constateer ik dat de organisaties die ik heb gesproken, allemaal heel bewust bezig zijn met de veranderingen en daaraan vorm proberen te geven.’ Netwerken ‘Door de transitie zoeken welzijnsorganisaties elkaar steeds meer op. Er ontstaan nieuwe samenwerkingen en bestaande verbanden worden geïnten siveerd. Vaak zijn welzijnsorganisaties onderdeel van een netwerkorganisatie. Dat vraagt van partijen dat ze zich sterk profileren. Ze moeten meer dan ooit hun toegevoegde waarde laten zien. Onder meer door de omgeving goed te kennen, in staat te zijn om mee te bewegen, contacten aan te gaan en te onderhouden op alle niveaus. Ook moeten 6 Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening Marco Heersink Pagina 5
Pagina 7Scoor meer met een webwinkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.
FCB Magazine Ruim Baan Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening december 2015 Lees publicatie 10601Home