Jeugdzorg 2014 - 2015 − Het evalueren en vervolgindiceren van de verleende hulp conform de Wet op de Jeugdzorg. Het bespreken van de resultaten van de vervolgindicatie met de jeugdige. − Het vertegenwoordigen van de organisatie, het onderhouden en consulteren van interne- en externe contacten voor afstemming, samenwerking en overdracht van jeugdigen. − Het uitvoeren van administratieve taken ten behoeve van registratie en dossiervorming en het bewaken en bijhouden van het dossier van de jeugdige conform de daartoe gestelde eisen. − Het opstellen van in- en externe rapportages over de voortgang en de effecten van het hulpverleningsproces en het bespreken van de rapportages met de jeugdige. Module 1, 2 en 3 − Het reageren op signalen van derden (i.c. kindermishandeling), het aannemen van meldingen, adviezen en consulten van het AMK en op basis hiervan passende actie ondernemen. − Het deelnemen aan diverse in- en externe overlegvormen (waaronder werkoverleg). Profiel van de functie Kennis − Hbo werk- en denkniveau (Maatschappelijke Dienstverlening). − Kennis complexe gezinssystemen, voorkomende problematiek en signalen en risicofactoren voor kindermishandeling. − Kennis van de toepassing van de geldende en wettelijke kaders (zoals AWBZ) voor de (toegang tot de) Jeugdzorg. − Kennis van de sociale kaart. − Sociale vaardigheden benodigd voor het voeren van gesprekken met jeugdigen en het cliëntsysteem gericht op het bieden van ondersteuning en hulp aan de jeugdige, waarbij elementen als luisteren, invoelend vermogen, motiveren en stimuleren, gedragscorrigerend en –controlerend optreden van belang zijn. Specifieke functiekenmerken − Analytisch vermogen, benodigd om de hulpvraag van de jeugdige te kunnen vertalen naar een vervolgaanbod. − Kennis van en inzicht in het hulpaanbod, hulpverleningsmethodieken en diagnostische instrumenten. − Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden voor het voeren van overleg met jeugdigen, toewijzingsinstanties, jeugdhulpverleningsinstellingen en collega-hulpverleners (diagnostici en uitvoerders) en het opstellen van rapportages en hulpverleningsplannen. − Activerend, intercultureel en klantgericht kunnen werken. 150 van 345 Pagina 213

Pagina 215

Heeft u een vakblad, digitaalbladeren of internet presentaties? Gebruik Online Touch: cursus digitaal maken.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication