Jeugdzorg 2014 - 2015 11. WERKBEGELEIDER Kenmerken voorziening/afdeling/functie De functie van Werkbegeleider richt zich op de structurele, vakinhoudelijke begeleiding van hulpverleners die functioneren op diverse niveaus; de werkzaamheden richten zich niet op de begeleiding van jeugdigen of diens ouders/verzorgers. De functie kan in elke hulpverleningsorganisatie voorkomen. Doel van de functie Het ondersteunen en begeleiden van hulpverleners bij het uitvoeren van de werkzaamheden en het leveren van een bijdrage aan de werkontwikkeling en deskundigheidsbevordering. Het mede vorm geven aan de inhoudelijke kwaliteitszorg. Organisatorische positie De Werkbegeleider ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling, waarbinnen de functie is gepositioneerd. De Werkbegeleider geeft zelf geen leiding aan anderen. − Het deelnemen aan het stafoverleg en het uit dien hoofde leveren van een bijdrage aan het organisatiebeleid en aan de werkontwikkeling. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. − Het stimuleren van de kwaliteiten van medewerkers in het team en deze productief maken door coaching op houding en attitude. Profiel van de functie Kennis − Hbo werk- en denkniveau (Maatschappelijke Dienstverlening), aangevuld met een voor de functie relevante (post-Hbo)opleiding9. Specifieke functiekenmerken − Stimulerend werken naar anderen. 9 Het betreft een opleidingsindicatie. 169 van 345 − Het (mede) ontwikkelen en verbeteren van begeleidingsmethoden en − -technieken. − Het mede vorm geven aan ondersteuning in het kader van deskundigheidsbevordering en het eventueel zelf daadwerkelijk leiden van interne trainingsprogramma’s of cursussen. − Het geven van werkbegeleiding, individueel en/of teamsgewijs, waarbij interculturele- en interdisciplinaire samenwerking centraal staat. Hoofdactiviteiten − Het bieden van begeleiding en ondersteuning en zo nodig het geven van vakinhoudelijke sturing aan de hulpverleners bij de uitvoering van hun taken. − Kennis van en inzicht in de werksoort waarin de Werkbegeleider werkzaam is. Pagina 232

Pagina 234

Scoor meer met een online shop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication