Jeugdzorg 2014 - 2015 16. SPELTHERAPEUT Algemene kenmerken voorziening/afdeling/functie De functie Speltherapeut komt voor binnen die organisaties die een therapieprogramma aanbieden voor individuele of groepen jeugdigen, waarbij sprake is van vaak complexe problematiek, met als doel (het bevorderen van) gedragsverandering en –beleving. De therapie wordt op basis van het door anderen opgestelde (algemene) behandelplan opgezet en uitgevoerd. De functie Speltherapeut komt voor als solistische functie. Doel van de functie Het opzetten en uitvoeren van therapieën voor individuele of groepen jeugdigen, waarbij sprake is van complexe problematiek, met als doel het stellen van een diagnose en het op basis hiervan behandelen van (uit trauma voorkomende) problematiek. Hiertoe wordt gewerkt aan het stimuleren van de gestagneerde ontwikkeling op sociaal-emotioneel en/of ontwikkelings- en/of gedragsgebied. Organisatorische positie De Speltherapeut ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling waarbinnen de functie is gepositioneerd. In voorkomende situaties zal de Speltherapeut stagiaires functioneel begeleiden. De Speltherapeut geeft zelf geen leiding aan anderen. Hoofdactiviteiten − Het bepalen van methodieken en de vorm van de toe te passen therapie ten behoeve van individuele of een groep van jeugdigen, binnen de algemene behandeldoelen van het indicatiebesluit. − Het opstellen van een therapeutisch behandelplan en het daartoe verzamelen van informatie tijdens spelobservatie en speldiagnostiek. Het bepalen van de aanpak en werkwijze van de op de jeugdige afgestemde therapie. − Het onderhouden van contacten met behandelaars betrokken bij de jeugdigen, teneinde noodzakelijke informatie uit te wisselen en te adviseren. − Het aanleggen en beheren van cliëntdossiers, evenals het registreren van gegevens. − Het beheren van de therapieruimte(n) en de therapiematerialen. Het aanschaffen van materialen binnen het gestelde budget. − Het gebruikelijk deelnemen aan werkoverleg. − Het ontwikkelen van therapieën door gebruik te maken van (een nieuwe combinatie van) technieken, materialen, therapievormen en opdrachten. − Het toetsen van de resultaten aan het behandelplan, het evalueren en zo nodig bijstellen van de therapie. − Het uitvoeren van het therapeutisch behandelplan; het organiseren van de uit te voeren activiteiten en het bepalen van de te gebruiken materialen. 180 van 345 Pagina 243

Pagina 245

Interactieve web webshop, deze club blad of drukwerk is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van ereclamefolders.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication