Jeugdzorg 2014 - 2015 − Kennis van de richtlijnen ten aanzien van veiligheid, Arbo en milieu. − Kennis van groepsdynamische processen. − Het kunnen vertalen van de problematiek van de jeugdige naar op de situatie van de jeugdige afgestemde therapie. − Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden zijn nodig voor het overleggen met en rapporteren aan collega-behandelaars, jeugdigen en/of ouders/verzorgers. − Creativiteit en improvisatievermogen bij het ontwikkelen van (een nieuwe combinatie van) therapeutische vormen en methodieken. Specifieke functiekenmerken − Sociale vaardigheden, zoals tact, invoelend vermogen, motiveren en stimuleren en overredingskracht zijn nodig bij het aangaan van een constructieve therapeutische situatie met de jeugdigen. − Kennis van de verschillende therapievormen, de daartoe te gebruiken methodieken, vormen, materialen en gereedschappen. Profiel van de functie Kennis − Hbo werk- en denkniveau (eventueel aangevuld met de Post Hboopleiding Speltherapie). − Non-verbale communicatieve vaardigheden om uitdrukking te kunnen geven aan gevoelens en gedachten door middel van eigen lichaamshouding en gezichtsuitdrukking in therapieën. − Bewegingsvaardigheid is nodig voor handvaardigheidtechnieken en het hanteren van diverse therapeutische materialen (o.a. muziekinstrumenten). − Afhankelijk van de gekozen therapievorm kunnen bezwarende werkomstandigheden deel uitmaken van de functie. Hiermee moet op verantwoorde wijze kunnen worden omgegaan. Bezwarende werkomstandigheden − Bezwarende werkomstandigheden, zoals psychische belasting door het omgaan met getraumatiseerde jeugdigen, kunnen onderdeel uitmaken van de functie. Hiermee moet op verantwoorde wijze kunnen worden omgegaan. 181 van 345 Pagina 244

Pagina 246

Scoor meer met een webshop in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden magazines online.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication