Pr Jeugdzorg 2014 - 2015 ojectmanager - De werklast wordt gesteld op een gemiddelde bandbreedte van 15 – 17 cases. Hiermee wordt bedoeld dat als een werknemer 15 cases toegewezen krijgt, de praktijk uitwijst dat door onderlinge vervanging binnen teams de werkelijke cases op gemiddeld 17 cases kan komen te liggen. a. Vakbonden sluiten vooralsnog afwijkingen van de bandbreedte naar boven uit, omdat ervaringen vanuit de pilots uitwijzen dat de methodiek van het Deltaplan alleen goed gerealiseerd kan worden bij een maximale caseload van 17 cases. b. - De hiervoor genoemde twee meetpunten zullen in de toekomst worden aangevuld met andere meetpunten te weten: contacttijd, doorlooptijd, kwaliteit en directe/ indirecte uren. 3. a. b. Aanvullende afspraken over caseload Er zijn in het cao akkoord 2014-2015 aanvullende afspraken gemaakt over caseload. Het advies van de paritaire werkgroep Caseload is door de cao-partijen onverkort overgenomen en als bijlage aan deze cao gevoegd (‘Bijlage XIV: Advies werkgroep caseload’). De caseloadnormen in de CAO Jeugdzorg worden vooralsnog gehandhaafd waarbij nadrukkelijk wordt vermeld dat het niet om een individuele norm gaat maar om een bandbreedte waarvan op het niveau van het team in individuele situaties zowel naar boven als naar beneden kan worden afgeweken. c. Cao-partijen stimuleren en faciliteren organisaties gedurende de looptijd van de cao om in overleg met de ondernemingsraad tot een eigen beleid te komen dat is gericht op het beheersen van de werkbelasting. Uitgangspunt voor dit beleid is het tot stand brengen van maatwerkafspraken die aansluiten bij de specifieke kenmerken van de organisatie. Organisaties houden daarbij rekening met de voorwaarden uit het normenkader kwaliteit, de samenstelling en de werkzaamheden van het team en de factoren die op individueel niveau van invloed zijn op werkbelasting. Stimuleer daarbij de dialoog binnen teams en tussen de leidinggevende en de individuele medewerker. d. Het is toegestaan om op het niveau van de organisatie overeenstemming te bereiken met de ondernemingsraad (instemmingsrecht) over een eigen beleid gericht op het beheersen van werkbelasting waarbij kan worden afgeweken van de caseload normen die in de CAO Jeugdzorg zijn opgenomen. Daarbij is het van belang om op het niveau van de organisatie tot een passende mix van instrumenten, werkwijzen, werkvormen en overlegvormen te komen die ingezet kunnen worden om de werklast meer in balans te brengen. Jeugdzorg Nederland sluit vooralsnog niet uit dat op ondernemingsniveau afspraken (over bijvoorbeeld ondersteuning c.q. randvoorwaarden) gemaakt worden, die het mogelijk maken om naar boven of naar beneden af te wijken van de werklast met een gemiddelde bandbreedte van 15 – 17. 57 van 345 Pagina 56

Pagina 58

Scoor meer met een e-commerce shop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication