‘Hoe bouw je bij medewerkers aan een open, kansgerichte mindset?’ Sommige organisaties bieden medewerkers een terugkeergarantie om ze te verleiden toch een stap te zetten. Vervolgens zie je dat maar weinig mensen na zo’n stap terug willen. Dus dan kun je in beweging komen, en je wilt ook, maar ken je de technieken? Om een goed cv te maken, een sollicitatiegesprek te voeren? Daar is natuurlijk goed aan te werken via trainingen. Maar naast kunnen, willen en kennen is het belangrijkste: kansen leren zien. Als je de kans voor een volgende loopbaanstap ziet en ernaar verlangt, ga je aan jezelf werken op die andere vlakken. Het betekent jezelf, je competenties en de toekomst met andere ogen bekijken. Dan opent zich een wereld vol kansen.’ DAAG ZE UIT ‘Hoe bouw je bij medewerkers aan zo’n open, kansgerichte mindset? Ik geloof in kleine acties, niet in grote strategieën. Laat medewerkers een dag meelopen op een andere locatie, dan verbreed je hun kennis en perspectief. Organiseer een ideeëntoernooi waarbij teams oplossingen voor een concreet vraagstuk uitwerken en implementeren. Of zeg tegen je teamleden dat wanneer ze bij je komen met een probleem, ze alleen welkom zijn als ze zelf twee oplossingen meebrengen.’ TOON VERLEIDERSCHAP ‘Een topmanager bij een grote gemeente kreeg bij een verandering meer dan 80 procent van de medewerkers tegen zich. 16 Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening Zijn strategie was dat hij zich concentreerde op de kleine groep die wel enthousiast was. Hij moedigde deze medewerkers aan, hield contact en monitorde hun vooruitgang. Week na week deelde hij de resultaten van deze succesvolle teams met de rest van de organisatie. Dat bracht onrust teweeg bij de groep onwillige medewerkers. Aangestoken door het enthousiasme van de collega’s, haakten steeds meer mensen aan. Dat is niet alleen leiderschap, maar ook verleiderschap.’ HOUD DE BEWEGING VAST ‘Je wilt iedereen mentaal in beweging houden. Mijn tip hiervoor is een kleine actie, waarmee ik wondertjes heb zien gebeuren. Reserveer de laatste tien minuten van het teamoverleg voor de vraag: “Wat heb je in de afgelopen maand gehoord, opgemerkt of geobserveerd dat een kans biedt voor ons team?” Als je deze vraag in elke vergadering herhaalt, ontdekken teamleden steeds meer kansen, omdat ze hun waarneming erop toespitsen. Alles wat je in je waarneming aandacht geeft, ga je namelijk steeds meer zien. Van de auto die je net gekocht hebt, zie je op de snelweg ook ineens veel meer exemplaren. Dat geldt ook voor de kansen voor je team.’ Meer lezen van Jeff Gaspersz? Kijk dan op www.jeffgaspersz.nl en www.ideebrief.nl (waar zijn e-book Je Hok Uit! gratis is te downloaden). Pagina 15

Pagina 17

Scoor meer met een webshop in uw vakbladen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

Ruim Baan Welzijn september 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication