Scholing van wijkteams In Rotterdam worden de teamleden met een speciaal scholingsprogramma zo goed mogelijk klaargestoomd om te werken in wijkteams. Teamleden kunnen specifieke modules volgen. ‘Zelfrefelectie is belangrijk: wat kan ik al en waar heb ik hulp nodig?’ Ineke Moerman is voorzitter van de Werkgroep Scholing Wijkteams Rotterdam (waarvan ook jeugdzorgorganisaties deel uitmaken) die het scholingsplan heeft opgesteld. ‘Het enthousiasme en de betrokkenheid was zo groot dat het plan binnen drie maanden rond was. De gemeente Rotterdam moet het plan nu goedkeuren en dan kunnen we van start. Het idee is dat alle wijkteams dit jaar starten met het introductieprogramma. Daarnaast zijn we bezig een leerhuis in te richten met modules uit verschillende vakgebieden. Medewerkers bepalen hierbij in overleg met hun leidinggevende jaarlijks op welke gebieden scholing nodig is en dus welke modules ze dat jaar zullen gaan volgen.’ Introductie Als arts publieke gezondheid heeft Moerman veel ervaring opgedaan in de praktijk en werkt momenteel als bestuursadviseur bij Stichting CJG Rijnmond. ‘Iedere deskundige binnen het wijkteam moet een generalistische kijk hebben, basishulp kunnen geven en goed zijn in de rol als casusregisseur. Professionals moeten goed kunHet leerhuis is nooit ‘af’ nen samenwerken, over hun domein heen kijken en goed kunnen inschatten voor welke zorg andere deskundigen nodig zijn.’ Het scholingsprogramma besteedt aan al die aspecten aandacht. ‘Iedereen moet bijvoorbeeld in staat zijn een goede vraaganalyse uit te voeren, indien nodig een veiligheidsplan kunnen opstellen en kostenbewust kunnen werken’, vertelt Moerman. De introductiecursus bestaat uit één introductiedag en vijf cursusdagen verspreid over negen maanden. In de tussenliggende periodes wordt er met elkaar gewerkt en gereflecteerd op het professioneel handelen. Belangrijke onderwerpen zijn zelfredzaamheid, de straatcultuur en cultuurspecifieke gevoeligheden. ‘Goede tools om signalen te herkennen zijn zeer welkom’ Karin van der Pijl is ambulant pedagogisch medewerker bij een wijkteam in Rotterdam Zuid. Ze houdt zich bezig met opvoedingsproblematiek. ‘Ik heb vooral behoefte aan scholing over de andere vakgebieden. Ik weet als opvoedkundige nu nog te weinig van schuldhulpverlening of verslavingen, psychiatrische patiënten en agressie. Het lijkt me niet reëel om het hele wijkteam als allround specialist op te leiden, maar goede tools om de signalen beter te herkennen en mildere gevallen zelf te kunnen behandelen, 16 zijn zeer welkom. Hoewel ik pas net ben begonnen in mijn wijkteam, vind ik dat de samenwerking erg goed verloopt. We kennen elkaars deskundigheid en maken daar ook gebruik van. En niemand heeft er moeite mee om hulp te vragen. Laatst ben ik bijvoorbeeld met een collega meegegaan naar een gezin waarin gedragsproblemen speelde. Ook voor het opstellen van een vraaganalyse, is scholing nuttig voor mij. Ik ben een echte doener en vulde de formulieren vaak pas in als er noodzaak toe was. Dat kan nu niet meer, want het moet navolgbaar zijn voor de andere teamleden.’ Pagina 15

Pagina 17

Voor clubbladen, online tijdschriften en presentaties zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw publicaties.

FCB Magazine JZ zomer 2014 Lees publicatie 10436Home


You need flash player to view this online publication