Leerhuis Moerman: ‘Daarnaast richten we een leerhuis in waarbij teamleden specifieke modules kunnen volgen. Deels bestaan deze modules al bij verschillende organisaties, maar hebben ze nog andere namen. Het idee is om de cursussen samen te voegen en te harmoniseren. Het leerhuis is nooit ‘af’. Telkens als er nieuwe leervragen zijn, komen er modules bij. Bovendien stelt elke beroepsgroep bepaalde scholingseisen waaraan moet worden voldaan. Medewerkers moeten aan de ene kant breed inzetbaar zijn en aan de andere kant specialistische kennis hebben om gecertificeerd te blijven. Ook deze specialistische kennis kan in een module als deskundigheidsbevordering in het leerhuis worden aangeboden. Vertrouwen en wederzijds respect Teamleden bepalen zelf op welke gebieden scholing nodig is en stellen in overleg met hun leidinggevende jaarlijks een leerprogramma samen. ‘Zelfreflectie is belangrijk: wat kan ik al en waar heb ik hulp nodig? Om zo naar jezelf en je teamleden te kunnen kijken, moet je je kwetsbaar durven opstellen. Daarvoor is vertrouwen nodig en wederzijds respect voor elkaars kunde én onkunde. Binnen een team moet het vanzelfsprekend zijn dat je niet alleen gebruikmaakt van elkaars expertise, maar ook van elkaar leert en ziet waar deskundigheidsbevordering nodig is.’ ‘ Ik ben het met de veranderingen eens, maar het gaat wel heel snel’ Esther Barendrecht werkt sinds februari als Jeugd- en gezinscoach in wijkteam Bospolder/ Tussendijken Delfshaven. Ze is gespecialiseerd in het begeleiden van ouders met jonge kinderen vanuit de geïndiceerde zorg, bijvoorbeeld met ADHD of autisme. ‘De ontvangst in mijn wijkteam was heel prettig. Ik kreeg de tijd om wekelijks bij een overleg te zitten, zonder direct te starten bij een gezin. Vanuit mijn vorige werksituatie had ik nog allerlei cases en die combineer ik nu met mijn werk in het wijkteam. Het samenwerken binnen een team vraagt om aanpassingen. De vraaganalyse moet volgens een vaste methode plaatsvinden en daar kunnen we zeker scholing bij gebruiken. Daarnaast is het idee dat we generalisten worden, terwijl we allemaal ons eigen vakgebied hebben. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat als we deels elkaars werk overnemen. Ook volg ik nu cursussen om mijn registratie te behouden en vraag ik me af hoe dat straks wordt geregeld. Deze scholing onderbrengen in een ‘leerhuis’ lijkt mij in ieder geval een goede oplossing.’ Verder praten met Ineke Moerman en andere ervaringsdeskundigen op het gebied van Leren in Wijkteams? Leerbijeenkomst Thema: Leren in wijkteams Ineke Moerman - Lerende wijkteams, hoe krijg je ze van de grond? - Hoe leren wijkteams samenwerken? - Hoe kunnen medewerkers in wijkteams meer leren van elkaars expertise? - Hoe doen andere organisaties dat? Herken je een of meer van deze vragen vanuit je rol in de organisatie? Of heb je een andere vraag die gaat over het leren en werken in de wijkteams? Ben je op zoek naar een aanpak of wil je leren met en van collega’s in Jeugdzorg en Welzijn die met dezelfde vraagstukken bezig zijn? Datum: 9 oktober - Tijd: 13:30 uur - Locatie: FCB, Koningin Wilhelminalaan 3, Utrecht. FCB biedt de mogelijkheid om met gelijkgezinde collega’s in gesprek te gaan en te leren van verhalen en voorbeelden uit de praktijk. Met medewerking van o.a. Ineke Moerman, CJG Rotterdam, SasKia van Valkenhoef van JES030 en Erwin Hagen, Meander Zeist. Geprikkeld? Meld je aan via doemee@fcb.nl. Vermeld in de mail de naam van de organisatie waar je werkt, je functie en je belangrijkste vraag over leren in wijkteams 17 Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een clubblad, emagcreator of digitale vakbladen? Gebruik Online Touch: editie van papier naar digitaal converteren.

FCB Magazine JZ zomer 2014 Lees publicatie 10436Home


You need flash player to view this online publication