Gaan voor kwaliteit: van pedagogisch medewerker naar ambulant hulpverlener Het is een roerig jaar geweest bij Altra, organisatie voor speciaal onderwijs en jeugd & opvoedhulp in Amsterdam en omstreken. In oktober 2013 viel het besluit om alle hulp ambulant te maken. De functie van pedagogisch medewerker verviel en die medewerkers kregen de mogelijkheid om ambulant hulpverlener te worden. Bij de doorstroom speelden assessments een belangrijke rol: Altra ging voor kwaliteit. ‘Geen bezuinigingsoperatie, maar een puur strategische beslissing’, vertelt Antoinette Smith, HR-adviseur over de reorganisatie waarbij alle honderd pedagogisch medewerkers waren betrokken. ‘(Semi-)residentiële hulp neemt immers steeds verder af én de transitie komt eraan. Daarin staan ambulant hulpverleners (functie op hboniveau) centraal. Dat betekende dat er voor mbo’ers geen werk meer was bij Altra als ze niet binnen de gestelde termijn óf een evc-cerfiticaat óf een hbo-diploma hadden behaald.’ Een deel van de mensen maakte een andere keuze: elders werken, reizen of als zzp’er aan de slag gaan. Ongeveer tachtig pedagogisch medewerkers hadden belangstelling voor de functie van ambulant hulpverlener. Wie is geschikt? ‘De vraag was alleen: wie van deze tachtig mensen kan ambulant hulpverlener worden?’, vertelt Smith. ‘Wie bepaalt of ze geschikt zijn? We wilden echt voor kwaliteit gaan. Daarom vonden we dat deze medewerkers zich moesten kwalificeren. Een assessment is hiervoor een prima instrument, maar we wilden wel zelf verantwoordelijk blijven voor het selectieproces.’ Altra ging hiervoor een samenwerking aan met Mirjam van ’t Klooster, registerpsycholoog arbeid en organisatie. Dat resulteerde in een Assessment Center. Het aangekondigde Assessment Center riep eerst wel wat vragen op. Van ‘t Klooster: ‘Binnen Altra was de vraag hoe objectief het is als de organisatie er zelf bij betrokken is. Zo’n Assessment Center is natuurlijk nooit honderd procent objectief. Maar juist door veel verschillende mensen bij het proces te betrekken, kunnen we het zo objectief mogelijk maken.’ Kwaliteitsstandaard Er werd een kwaliteitsstandaard gemaakt, met als uitgangspunt de ambulant hulpverlener-functie zoals die op dat moment was. Zo kregen de medewerkers een eerlijke kans. ‘We moesten een scherp competentieprofiel neerzetten’, vertelt Van ‘t Klooster. ‘Dat hebben we gedaan met een intern expertteam van zo’n 25 mensen, bestaande uit directieleden, gedragswetenschappers, ambulante hulpverleners en ambtenaren van de gemeente.’ Verder zijn er casussen bedacht voor twee rollenspellen en is een ambulante hulpverlening op de basisschool 8 Pagina 7

Pagina 9

Voor kranten, online onderzoeksrapporten en handleidingen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw maandbladen.

FCB Magazine JZ zomer 2014 Lees publicatie 10436Home


You need flash player to view this online publication