‘ We kunnen hier absoluut niet meer onder uit. Cliënten zijn vaak al veel verder met chat en internet. Het is aan ons om onze medewerkers te leren hoe ze hier goed mee om kunnen gaan. Bijvoorbeeld door duidelijk en grondig te formuleren of in een chat te toetsen of het klopt wat er gezegd is. Zowel voor de cliënt als de sociaal werker biedt blended hulpverlening veel voordelen. De cliënt kan alles in zijn online dossier teruglezen, hoeft niet een halve dag uit te trekken voor een gesprek en voelt zich ook tussentijds gehoord. De sociaal werker kan in minder tijd veel meer doen voor een cliënt.’ Marlike Reitsma, Projectleider Hulp Online Noord Tinten Welzijnsgroep opleidingsvragen. Want ook dat laatste is nodig. Snoeren: ‘We ondersteunen onze leden in het vinden van de juiste verhouding tussen de verschillende vormen binnen blended hulpverlening. En trainen hen op nieuwe competenties. Vaardigheden op het gebied van digitale communicatie, maar ook methodische vaardigheden om de cliënt met digitale middelen te ondersteunen zijn zelfhelpend vermogen te vergroten.’ De coöperatie-vorm heeft nog een groot voordeel; samen vergroten we onze slagkracht om allianties aan te gaan. Met zorgverzekeraars, hogescholen, maar ook bijvoorbeeld met ‘informele hulp marktplaatsen’ als WeHelpen en Zorgvoorelkaar. I-Krachtleden die hiervan gebruik willen maken, geven per gemeente aan met welke partner een koppeling gewenst is. De cliënt ziet dan in zijn eigen online dossier de relevante informatie uit zijn gemeente. Ondersteund door getrainde I-Krachtleden. Verdeeld De meningen van de sociaal werkers over deze manier van hulpverlening zijn nog verdeeld. De grootste weerstand zit in de angst voor de technologie en de angst voor het onbekende. Om die angst weg te nemen is er veel aandacht voor de implementatie van blended hulpverlening. Niet alleen technisch en inhoudelijk, maar ook in de lijn van de organisatie en in het contact tussen hulpverlener en cliënt. Snoeren: ‘Een werkgever die zijn werknemers stimuleert en faciliteert om blended te werken, zorgt ervoor dat ook cliënten en regie in eigen hand kunnen en willen kunnen. Door de coöperatievorm komen al dit soort aspecten naar voren en kunnen we elkaar hiermee verder helpen.’ FCB stimuleert en ondersteunt nieuwe, innovatieve vormen van samenwerking in de branche. Meer informatie? Stuur een mail naar bprummel@fcb.nl of mheersink@fcb.nl 21 In het najaar organiseert de coöperatie meerdere bijeenkomsten: • Bijeenkomst Verminderen Registratiedruk met informatiemanagers en sociaal werkers • Presentatie Onderzoek Verbeteren Blendend Werken door Fontys lectoraat Mens & Techniek • Innovatiebijeenkomst voor projectleiders van lidorganisaties • Bestuurdersbijeenkomst met experts in de digitale dienstverlening • Discussie- en Voorlichtingsbijeenkomst voor niet-leden • Voorlichtingsbijeenkomst Turnhout (B) Meer weten of deelnemen? Kijk op www.ikracht.nl of stuur een mail naar r.snoeren@ikracht.nl Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een webshop in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.

FCB Magazine WMD zomer 2014 Lees publicatie 10436Home


You need flash player to view this online publication