de ontwikkelingen is het niet meer de vraag: wat wil je later worden? Maar eerder: wat zou je de komende vijf à tien jaar willen doen? Wat je leuk vindt om te doen, wat je zou willen leren, zou daarbij centraal moeten staan.’ Experimenteer met nieuwe werkvormen ‘Kracht en macht aan de cliënt, dat is het nieuwe adagium. Trend: We streven naar meer gelijkheid tussen cliënt en professional. Dan heeft die professional meer ruimte nodig om het werk naar eigen inzicht uit te voeren. Dat strookt niet met de manier waarop alles nu is ingericht. Zeker bij jeugdzorg, en bij welzijn op onderdelen, is het werk behoorlijk gepro‘Het werk is behoorlijk geprotocolleerd. Alsof we de professional niet helemaal vertrouwen’ tocolleerd. Alsof we de professional niet helemaal vertrouwen. Terwijl uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die zich vrij voelen van regels, normen en waarden, vaak uit zichzelf prosociaal gedrag vertonen, dat is spontaan hulpgedrag. De resultaten van die onderzoeken suggereren dat we met regels en protocollen misschien wel meer van het prosociale gedrag kapot maken dan ons lief is. We moeten toe naar een systeem waarin we in het begin al selecteren op vaardigheden, en tussendoor meer doen aan bijvoorbeeld peer reviews. Voortdurend leren van elkaar, en bij voorkeur ook van je cliënten. Dat is ook een vorm van kwaliteitsbewaking. En dan kun je protocollen loslaten. We denken dat we kwaliteit in de hand hebben met protocollen, maar dat is niet waar.’ ‘Het lef hebben om het met een regel minder te doen’ Empower je medewerker ‘Ik denk dat het begint met visie van de bestuurders. Boodschap: Waarin ze antwoord geven op de vraag: wat is de ideale manier waarop wij onze cliënten dienen? Stel dat het antwoord luidt: wanneer we die cliënt zo onafhankelijk mogelijk maken door het mobiliseren van zijn netwerk én met behulp van technologie. Dan trek je daaruit vanzelfsprekend conclusies. En blijkt dat sommige regels en protocollen die werkwijze in de weg staan. Dan moet je het lef hebben om het misschien even met een regel minder te doen. Natuurlijk met de belofte dat je evalueert of dit ook echt de juiste manier is om het te doen. Professionals in de publieke sector zijn getraind in protocollen, maar weten nog onvoldoende hoe ze de ruimte kunnen pakken. Wat ik vaak hoor als ik schrijf of spreek over maatwerk in arbeidsrelaties, is dat managers zeggen: ‘Maar dan schep ik een precedent!’ Dat is oud denken. Er is niets zo ongelijk en oneerlijk als mensen gelijk behandelen, want mensen verschillen van elkaar.’ Jeugdzorg 17 Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een mailing, paperator of digi presentaties? Gebruik Online Touch: spaarprogramma van papier naar digitaal converteren.

FCB Magazine Jeugdzorg januari 2015 Lees publicatie 10437Home


You need flash player to view this online publication