‘Op een gezonde manier eigenwijs’ ‘Het JIT is tien jaar geleden opgericht met de transities al in het achterhoofd. De professional staat centraal en krijgt veel vrijheid om met jongeren aan de slag te gaan. Wel methodisch natuurlijk, maar zonder al teveel protocollen en regels’, vertelt Jeroen van Nierop, senior beleidsmedewerker bij de gemeente Den Haag. ‘Het vertrouwen dat wij in deze professionals hebben, wordt gewaardeerd. Ze zijn trots, gepassioneerd en verantwoordelijk. En ook eigenwijs, op een gezonde manier. In gesprekken zijn ze kritisch en niet bang om tegengas te geven. Die eerlijkheid waardeer ik, als opdrachtgever. Het JIT ontkwam ook niet aan de bezuinigingen tijdens de crisis. En hoewel ze begrip hebben voor onze afwegingen, kunnen ze dan prima voor zichzelf opkomen. Ze zorgen voor media-aandacht, leveren petities in en laten hun meerwaarde breed zien. Dat doen ze altijd in alle openheid, ik sta nooit voor verrassingen. De manier waarop de JIT-medewerkers zich profileren, hoop ik de komende jaren meer tegen te komen.’ ruchtbaarheid aan ons bestaan, omdat we nog steeds wachtlijsten hebben. Maar de jongeren weten ons zeker te vinden.’ Bekend terrein Dat het JIT sinds januari onder de paraplu van welzijnsorganisatie Xtra opereert, heeft tot nu toe weinig effect op de dagelijkse gang van zaken. ‘Ons werk blijft hetzelfde: jongeren helpen. Daarbij gaan we altijd uit van de jongeren zelf. We spreken af waar zij willen – al is het in de Burger King. We luisteren goed en werken samen met het hele netwerk om de jongere heen.’ En het andere deel van het werk zal alleen maar in belang toenemen, verwachten ze. ‘Maar daar liggen wij niet wakker van. Wat sommige instellingen voor het eerst moeten doen, voeren wij al jaren uit. Het is bekend terrein.’ ‘Een aanwinst’ Het JIT hoort sinds 1 januari 2015 bij welzijnsorganisatie Xtra en valt binnen die organisatie onder Xtra plus, een werkmaatschappij die zich met name op de stedelijke projecten richt. Eric Lemstra, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Xtra, vindt het JIT ‘een aanwinst’ voor de organisatie. ‘Omdat ze heel respectvol en zorgvuldig omgaan met hun doelgroep. Ze gaan altijd op zoek naar de vraag achter de vraag.’ Ook heeft hij veel waardering voor het ondernemer schap van de medewerkers. ‘Door de goede relaties die de medewerkers onderhouden met diverse partijen in het werkveld, heeft het JIT een uitstekende naam opgebouwd. Of het nou onderwijsinstellingen, raadsleden of politici zijn: stuk voor stuk kennen ze het JIT en hebben ze er goede ervaringen mee. Die manier van werken moedigen wij sterk aan in de organisatie: iedere medewerker is een ambassadeur. Zij bepalen het gezicht van de organisatie. De werkwijze van het JIT inspireert daarbij enorm.’ Jeugdzorg 21 Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een e-commerce shop in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.

Ruim Baan Jeugdzorg april 2015 Lees publicatie 10440Home


You need flash player to view this online publication