Jeugdzorg 2014 - 2015 18. EDUCATIEMEDEWERKER Algemene kenmerken voorziening/afdeling/functie De functie van Educatiemedewerker is over het algemeen gesitueerd binnen een organisatie van daghulp voor (schoolgaande) jeugdigen (veelal in de leeftijdscategorie van 10 tot 18 jaar), die vanwege psychosociale problemen vroegtijdig de school hebben verlaten, problemen ondervinden met of in de schoolsituatie of niet terecht kunnen op de arbeidsmarkt. De hulp die de Educatiemedewerker biedt, maakt deel uit van een gestructureerd en geïntegreerd dagprogramma waarin veelal drie aspecten gecombineerd zijn, namelijk psychosociale hulpverlening en begeleiding, vaktechnische en arbeidsgerichte vaardigheden en schoolse, inhoudelijke vakken. Het door de Educatiemedewerker geboden onderwijs draagt een sterk individueel gericht karakter en wordt niet gezien als doel op zich maar als primair onderdeel van de hulpverlening. Er is dus een nauw didactisch contact met de jeugdige. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd. Doel van de functie Het pedagogisch en didactisch ondersteunen van jeugdigen ter voorbereiding op de aansluiting op regulier onderwijs, c.q. op de arbeidsmarkt. Organisatorische positie De Educatiemedewerker ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling, waarbinnen de functie is gepositioneerd. De Educatiemedewerker geeft zelf geen leiding aan anderen. − Het kiezen van de voor de uitvoering van dit plan geschikte lesprogramma’s c.q. het ontwikkelen van op de jeugdige gerichte lesprogramma’s, oefenstof en /of werksituaties. − Het voor elke jeugdige samenstellen van een vormings- en onderwijsplan en dit bespreken met het behandelend team. Hoofdactiviteiten − Het vormen van een beeld van het ontwikkelingspeil, de belangstelling, de leerproblematiek en de persoonlijke geaardheid van elke jeugdige afzonderlijk. − Het afstemmen van school- en /of werkcontacten met het hulpverleningsproces. − Het, in het kader van de begeleiding, regelmatig bespreken van de vorderingen met de jeugdige en het onderhouden van oudercontacten met betrekking tot de leersituatie. − Het deelnemen aan de begeleidingsplan-vergaderingen, zowel bij het opstellen van het plan als de regelmatige bijstellingen en evaluaties, en het leveren van een onderwijskundige inbreng. − Het geven van lessen aan wisselende groepen jeugdigen, individueel en soms groepsgewijs, al naar gelang de behoefte, op het niveau van basisonderwijs of voortgezet onderwijs. − Het helpen van elke jeugdige om aan de hand van het individueel vastgestelde vormings- en onderwijsplan te komen tot een zo goed mogelijk niveau van vaardigheden, kennis, leer- en werkhouding, normbesef en sociale instelling. 184 van 345 Pagina 247

Pagina 249

Voor kranten, online onderwijscatalogi en edities zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw boeken.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication