Jeugdzorg 2014 - 2015 - Als gevolg van de decentralisatie worden gemeentes vanaf 2015 opdrachtgever. Dat leidt ertoe dat er een meer pluriform beeld zal ontstaan in de Jeugdzorg. Immers, gemeenten zullen verschillende opdrachten verstrekken en verschillende criteria hanteren bij het gunnen van een opdracht. De decentralisatie kent ook een financiële component. Er vindt een korting plaats op de beschikbare budgetten. Ook de concurrentie vanuit partijen die niet onder de werkingssfeer van de cao vallen neemt waarschijnlijk toe. Het gevaar bestaat dat door de bezuinigingen en aanbestedingen er prijsdruk ontstaat en de kwaliteit van het werk en de werklast daaronder gaan lijden. - In toenemende mate is er sprake van de verantwoordelijkheid voor gezinnen i.p.v. individuen. Multidisciplinaire teams bieden integrale dienstverlening. Daarnaast ontstaan er nieuwe vormen van dienstverlening. Dat is van invloed op de workload, de huidige afspraken over caseloadnormen zijn daarop niet meer goed toepasbaar. De gezinsaanpak heeft consequenties voor de wijze waarop organisaties ingericht worden. Het normenkader kwaliteit speelt daarbij een belangrijke rol. Immers organisaties zullen tenminste aan dit normenkader moeten voldoen. - Partijen onderkennen dat de workload door verschillende factoren wordt beïnvloed: - De complexiteit van de individuele of de gezinssituatie - De fase waarin de zorg plaatsvindt - De expertise en ervarenheid van de verantwoordelijke medewerker - De ‘arbeidsmarktfitheid’ van de medewerker - Er zijn inmiddels enkele best practices ontstaan waarbij de toewijzing van cases op teamniveau plaatsvindt. Er is een trend waarneembaar waarbij niet langer wordt uitgegaan van een individuele caseload maar van een gemiddelde caseload op het niveau van het team. Op deze wijze kan beter met de eerder genoemde factoren rekening worden gehouden. De omvang van de gemiddelde caseload is verschillend en in belangrijke mate afhankelijk van de wijze waarop de organisatie is ingericht (gezinnen, individuen, multidisciplinair, ……….) Al werkend ontstaan er verschillende nieuwe normen / richtlijnen die worden gehanteerd om de werklast beheersbaar te houden of te maken. Uitgangspunten voor een herziening van de cao afspraken t.a.v. caseloadnormen Een eventuele herziening van de afspraken over caseloadnormen moet volgens de werkgroep voldoen aan de volgende uitgangpunten: 1) Afspraken moeten organisaties in staat stellen om te voldoen aan het normenkader kwaliteit 2) Afspraken moeten werknemers / ondernemingsraden / teams voldoende houvast bieden om tot concrete afspraken te komen t.a.v. de beheersing van de werklast / werkdruk. Een landelijke norm is nodig / kan behulpzaam zijn om op decentraal niveau daar , met de medezeggenschap, een nadere invulling aan te geven. 3) Afspraken moeten organisaties in staat stellen om tot normen / richtlijnen te komen die aansluiten bij de wijze waarop de organisatie is ingericht 343 van 345 Pagina 406

Pagina 408

Scoor meer met een online shop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden club bladen online.

CAO jeugdzorg 2014 - 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication