‘Het zit ’m in de toon en de woordkeuze’ ‘Een eyeopener’ noemt Jeanet Veenstra, methodiekadviseur bij Zienn, de meerdaagse training in motiverende gespreksvoering. ‘Het herstelwerk vormde een mooie kapstok voor krachtgericht werken, maar zei nog niets over de manier waarop je dat doet. Hoe voer je een gesprek met een cliënt zonder aan te sturen op wat jij denkt dat goed is? En hoe krijg je de wens van een cliënt naar boven? Als methodiekadviseur zag ik medewerkers hiermee worstelen. Tijdens de training viel het kwartje. Het was voor mensen echt een eyeopener. Motiverende gespreksvoering is vooral een verandering in jezelf. Een bewustwording van de manier waarop je je vragen stelt, hoe je iemand wakker krijgt. Niets is zo moeilijk als dat, zeker als je dit werk al jaren doet. Dan denk je je pappenheimers wel te kennen en stel je van daaruit je vragen. Dat is echt een valkuil. De kunst is om open in een gesprek te staan en nieuwsgierig te blijven. Dat doe je met verandertaal. Het verschil zit ’m in de toon en de woordkeuze. Niet: “Jij komt altijd te laat en doe daar eens wat aan”, maar: “Is er iets waardoor het voor jou moeilijk is om op tijd te komen?”. Nu iedereen de training heeft gevolgd, kan ik deze verandertaal in mijn begeleiding makkelijker benoemen. Medewerkers zijn gretig om zich hierin verder te ontwikkelen. Ze zien dat de gespreksstijl effect heeft. Bij cliënten aan wie ze soms al jaren trekken, ontstaat weer beweging. Onderling inspireren en corrigeren medewerkers elkaar ook. Het leeft echt bij Zienn en het wordt steeds meer onderdeel van ons DNA.’ nier het gesprek te voeren. Waarbij ze verandering niet opleggen, maar juist ontlokken.’ Het cement Iedereen binnen Zienn communiceert tegenwoordig volgens de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering. Of de methode succesvol is, valt lastig te meten, zegt Bas van Mierlo. ‘Het is een continu proces. We hebben met z’n allen een sterke basis gelegd, maar we zijn er nog niet. Het succes zit ’m vooral in het brede draagvlak in onze organisatie. Iedereen is ervan overtuigd dat er voor krachtgericht werken een bepaalde gespreksstijl nodig is. Je kunt als organisatie wel kantelen, maar je mist de stevigheid, het cement, als je niets doet aan je communicatiestijl. De manier waarop je met elkaar een gesprek voert, zorgt ervoor dat Welzijn Nieuwe Stijl echt gaat werken.’ ‘Het is een andere vorm van bejegening’ Rob d’Hondt traint de mede werkers bij Zienn in motiverende gespreksvoering. Momenteel leidt hij twee medewerkers op die de training voortaan zelf gaan geven aan collega’s. ‘Uit allerlei wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat je met motiverende gespreksvoering daadwerkelijk effect kunt bewerkstelligen, mits je het goed toepast. Deze gespreksstijl past dan ook bij de professionaliseringsslag die organisaties nu maken. Maar ook bij veranderprocessen biedt motiverende gespreksvoering uitkomst. Bijvoorbeeld als je medewerkers wilt meenemen in ontwikkelingen. Als werkgevers blijven zeggen wat hun medewerkers moeten doen, komen ze niet in beweging. Dan blijven ze doen wat ze altijd al deden. En reageren ze met “ja, maar”, wat hetzelfde is als “nee”. Het gaat erom dat mensen de taal van de verandering gaan spreken. Of het nu om cliënten of medewerkers gaat. Taal is een krachtig instrument. Maar motiverende gespreksvoering gaat verder dan taal, het is een andere vorm van bejegening. Zolang je heel empathisch met elkaar in gesprek blijft, voelt dat voor beide partijen heel aangenaam. Maar je wilt juist dat iemand uit zichzelf zegt: “Ik wil het anders!” Dat bereik je door af te tasten en ontlokkende vragen te stellen. Maar soms ook door spanning te zetten op de huidige situatie, in de hoop dat iemand gaat spreken over het verlangen het voortaan anders te willen doen.’ Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 21 Pagina 20

Pagina 22

Voor clubbladen, online PDF's en kranten zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw mailings.

Ruim Baan Welzijn september 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication